Att bli äldre i en digital värld

Nu börjar ett nytt arbetsår som jag ser fram emot! Men det är också ett år då jag blir ett år äldre. Under julen är jag upptäckt att det bor en gammal gubbe bakom min badrumsspegel….

99% av alla mornar vaknar jag med barnslig hunger, nyfikenhet och en omättlig aptit på livet. Hjärnan kokar av kreativitet och jag känner mig helt ålderslös. Min hjärna tar inte hänsyn till något annat än mina tankar.

Sedan går jag till badrummet och i spegeln möts av någon som står i bjärt motsats till vad min hjärna signalerar. Efter en dusch och intensivt näshårstrimmande så är den läskiga bilden förträngd.

happy old man

Men under dagen blir min hjärna ständigt upplyst om hur fel den har. Jag betraktar mina tonårsdöttrar och inser att våra hjärnor bottnar i helt olika sätt att angripa livet. Dom bär inte på en erfarenhetsmässig ryggsäck. Dom är fria från många av de saker jag inte är fri från.

När jag läser att nästa James Bond kanske spelas av en svart skådespelare så säger min hjärna ”men… James Bond är ju inte svart..”.

När jag växte upp fanns det EN svart snubbe på min skola. Mina barn lever däremot i en social, kulturell och etnisk pyttipanna och hänger aldrig metadata-taggar rörande ursprung eller sexuell läggning på sina vänner. Aldrig! Dessutom har dom varken sett Roger More eller Sean Connery.

Men
Jag skrev tidigare om arbets-disruption och alla vi som möts av motsvarande spegelbild som jag gör, behöver kämpa mer för varje år för att undvika ålders-disruption. Jag är inte, bör inte och kommer aldrig att vara en del av en ung “Lorentz värld” även om han är fantastisk. Jag har däremot lärt mig älska Duvchis lena stämma och förstå Joy’s Nicki Minaj karaktär. Låten och videon Där dit vinden kommer kan inte spegla nuet bättre.

För skall vi vara relevanta i den värld vi lever i, kunna vara rådgivande i kommunikation, digitalisering och företagskultur så måste vi åtminstone försöka avkoda vår samtid.

Innovation
Ordet innovation är fortfarande ett modeord på många bolag. Men merparten av den innovation jag ser är bara innovation för innovationens skull. Men innovation behövs för att vår omgivning förändras! Vår omgivning förändras för att beteenden förändras. Och det är just dessa beteenden vi inte får förneka eller moralisera över.

tech

Att se hur mina barns telefoner lyfts upp var 20:e sekund när vi kollar en film driver mig till VANSINNE. Men det är deras värld och jag måste förhålla mig till den. Jag måste förstå den. Jag måste ha respekt för drivkrafterna. Och jag måste framför allt förhålla mig till den när jag betraktar nya kommunikations- och affärsmodeller.

Sociala medier
Sociala medier har funnits under en del år nu. Trots det ser företag och marknadsförare fortfarande dessa som en ny massmarknadsföringskanal. “Kom till vår Facebook sida!”, “besök vår web” så vi kan tråka ut dig genom att skryta om vår förträfflighet och våra produkters överlägsenhet.

Det är en fullständig gåta för mig varför så få företag och människor utnyttjar möjligheten att lära sig förstå sina kunder. Vi blir ju insläppta i det djupaste av deras liv. Möjligen är bilden lite sminkad, men det är åtminstone så dom vill vara!

Som företag finns det en ocean av insikter och möjligheter att fånga business moments.

social-media

Men det handlar inte bara om kultur och värderingar som vi måste förstå. Den kommande förmögenhetsförflyttningen är brutal. Läste en väldigt intressant rapport av Michael Liersch som är Director of Behavioral Finance på Merrill Lynch.  Rapporten heter Millennials and Money, -They are savvy, independent, skeptical and far more conservative than some might think. Läsvärt!

En spellista som får dig att blomstra i veckan!

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Att bli äldre i en digital värld

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *