4 arga sanningar om innovation

Så här funkar det…… Nästan alla företag har insett att dom inte kan överleva på sina produktfördelar, sin ”operational efficiency” eller genom att lura kunderna till köp genom övertalande, störande, marknadskommunikation. Dom har insett att innovation är vår tids affärsutvecklande tillgång. Vill därför slakta några av uttalandena i Sveriges ledningsgrupper.

prov

1 ”Vi måste få lite nya idéer”
Man FÅR inte idéer!!!!!! Dom kommer inte flygande genom luften in i tråkiga ledningsgrupper. Människor som varje dag går till jobbet, äter sin lunch, lämnar in tipset, spelar innebandy, åker hem, äter, tittar på tv, gnäller på invandrare och går och lägger sig, FÅR inte per automatik nya idéer.

Nya ideer får man som betalning för att hela tiden utsätta sig och konsumera nya samanhang. Läsa, lyssna, interagera, vara nyfiken. Nya idéer får man som belöning när man mixar åldrar, kön bakgrunder, utbildningsnivå. Nya idéer får man som belöning när man inte är lat.

prov2

2 ”Vi måste vara modiga”
Man ÄR INTE MODIG om man söker det redan trygga!!!!! Varje gång jag hör att någon vill bli det nya iTunes, Amazon eller Uber så vill jag hacka mig med en morakniv i låret och sätta popnitar i tänderna.

Är man modig så tar man en risk. Man tar en risk, för det man gör är okänt! Sluta lägg pengar på innovationskonsulter, för ni kommer ändå bara sitta och fnissa, himla med ögonen, skaka på huvudet och sedan gå tillbaka och jobba som ni alltid gjort.

3 ”Vi måste vara öppna för det nya”
Man är INTE ÖPPEN om man bara omfamnar det redan kända. Att vara öppen innebär att kunna se något annat än det alla andra ser. Att vara öppen är att konsumera ny mat, nya kulturer, ny musik, etc. Inte tro att man är öppen för att man gillar lite folkhemsbögar i tv eller halvskabrös konst.

og

4 ”Personalen är en källa till innovation”
Bullshit. Merparten av personalen byter bara en timma av sina ängsliga liv mot en summa pengar. Den yngre generationen är så hårt belånade och beroende av sina jobb att dom aldrig skulle våga utmana på allvar.

Den äldre generationen slutade ta intryck för länge sedan, slappnar av i skuggan av LAS och är för trötta för att utmana.

Slutsats
Min högst personliga åsikt är att man måste skapa en parallellorganisation. Sannolikt ta in människor utifrån och förhoppningsvis några inifrån. Det teamet börjar bygga en ny, snabbare, effektivare och mer innovativ organisation med ny affärsmodell, verkligt digital ICT etc.

Digital innovation
På systerbloggen Digital innovation presenteras lite nya, mer eller mindre innovativa, prylar varje vecka. Titta in där och kolla min favorit. SCiO.

Trevlig helg!

En spellista som garanterat gör dig innovativ

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *