Förstår vi denna gång?

I mitten av 90-talet började jag använda Internet. Oftast konsumerade man torr text. Ibland laddade man ner en bild på Pamela Anderson, men efter 50% och 20 minuter lyfte någon jävel luren så man fick börja om igen. Min första internationella e-Handelsupplevelse var när Niklas och jag köpte några skräckfilmer på VHS (dom “svarta plastlådorna” som mina barn beskriver dom på landet) via ett ganska ungt Amazon.

stend

Utan att vi riktigt märkte det så kröp web 2.0 eller det sociala internet på oss. Vi människor började ta över merparten av allt innehåll. Rekommendationer från företag blev ointressant, betyg och recensioner från människor blev det däremot.

Jag var på en Gartner-konferens 2003 när man talade om web 2.0. Ändå märkte jag inte riktigt när skiftet skedde.

Människor konkurrerar
Om man nu tänker på hur snabbt vi gick från “web 1” till “web 2”, så kan man med lite lyhördhet se “business 2.0” hända just nu. Visst har vi talat om det ett tag, men nu sker det. Dvs att precis som människor annekterade Internet, så blir varje person på planeten en konkurrent till företagen. Allt baserat på olika digitala plattformar som medger nya affärsmodeller.

Uber X
Uber X är ett billighetsalternativ till vanliga Uber. Man använder sin plattform för skalbarhet och erbjudera alla människor att kunna agera förflyttning. Någon som har en timma över kan ta emot körningar i sin Toyota Corolla och köra någon till Arlanda.

Parking panda
Ett annat upplägg för att utnyttja digitala plattformar för smart logistik. Vi som individer kan också tjäna pengar när vi ”sover”.

Dog vacay
Ett annat perfekt upplägg för varje person som älskar djur. Kanske jobbar man hemma, kanske är man pensionär och inte vill ta ansvar för ett eget djur. Kolla in 3.45 in i videon 🙂

Slutsatsen
Om vi går tillbaka till förflyttningen av web 1 till web 2, så kan man fundera på hur snabbt denna förändring kommer att påverka affärsmodeller och företag.

Jag tror att ALLA vi som affärsutvecklar måste tänka utifrån denna ”dynamik” och fundera på hur den påverkar företaget, affärsmodellen och sättet att konsumera.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

4 thoughts on “Förstår vi denna gång?

  1. Så klockrent men ack så komplicerat!

    Talade idag med ledningen för ett stort bolag i Europa om deras utmaning att få möjlighet ställa om från en affärsmodell med tydliga interna drivkrafter till ett nytt bolag som kan möta alla initiativ som ändrar industrilogiken. Vrider inte man själv på affärsmodellen kommer någon annan att ta för sig. Alla vill hitta den enkla lösningen men det kräver otroligt mycket mod och testande. För att kunna göra det krävs ett affärplattformstänk precis som du tar upp och det är nyckeln till lösningen.

    – som tur är finns det hjälp att få!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *