Biotherm, digital retail och fredag

I slutet av varje år så brukar jag göra en gissning på vad som kommer att ske året därpå.

  • 2012 var min gissning Internet of things
  • 2013 var min gissning att det skulle bli ”kroppens år
  • Nu 2014 gissar jag att nästa år kommer att bli integrationens år. Tänk när alla dessa digitala öar skall integreras med varandra. HOLY SHIT! Är du duktig på digital integration så har du en ljus framtid. Själv är jag helt värdelös på det 🙁

Dessutom har jag varje år, felaktigt gissat att; den digitala integritetsfrågan skall explodera. #Fail…..

Biotherm
Kan inte låta bli att presentera en privat case study, nämligen om Biotherm. Jag köper i stort sett bara deras produkter i ett hopplöst försök att se ut som männen i deras reklam. Tre rak-gel flaskor på raken har sprutmunstycket gått sönder på. Flyttar vi det här till en kundprocess, så ser det ut som följer:

resa3

Jag var alltså en tillräckligt lojal konsument för att kontakta kundtjänst för vidarekoppling till produktutveckling. Även om produkterna är dyra så skiter jag i om jag får nya, men för helvete återkoppla. När företag öppnar för feedback, så måste man agera på informationen. Har man varken organisation eller processer för det så bör man undvika att be om feedback. Ett svar vid #7 hade kunnat vända kurvan innan den föll ned i avgrunden.

Digital retail
Den senaste tiden har jag nog läst 20 rapporter om framtidens retail. Det finns en röd tråd i all statistik och text. Nämligen flexibilitet i logistik/butik samt mobilitet. Så långt är det ingen större utmaning, men börjar man ta några spadtag djupare så blir det groteskt komplext.

Det är så lätt att slänga sig med ”digital omnichannel med uppkopplad butiksinredning som kommunicerar med wearable technology…” pust

Att tro att man skall kunna skapa en ”Big bang digitalisering” är ett recept för misslyckande tror jag.

retail2

Skulle jag personligen avgränsa scopet så skulle jag göra det utifrån två ord; Mobile och Social. Får man först ordning på dessa två företeelser var för sig så kan man sedan kombinera dom för att skapa magi!

Först mobilitet. Vi har en tendens att bara tänka Smartphones. Mobiliteten omfattar så mycket. Telefoner, men också paddor, wearables, smarta saker, etc. Vi skall inte heller bara tänka utifrån kundernas mobilitet. Butikspersonal med iPads skulle kunna bygga en digital interaktion på ett helt annat sätt med kunden.

Tänk nästa gång du går förbi en Victoria’s secret och du får ett meddelande att din fru (eller varför inte man) var inne och provade tre olika trosor i veckan. Vill du komma in så får du 10% rabatt på dessa produkter. Ta en titt på vad exempelvis Turnstyle solutions gör och tänk Indoor positioning i ett köpcenter!

Social är den andra viktiga aspekten. Framför allt den yngre generationen involverar sitt sociala nätverk i köpbesluten. Kompisar betygssätter samtidigt som man provar kläder. Då gäller det att fånga dessa “business moments”. Men det kommer jag att återkomma till.

Fredag (Off topic)
Nu är snart helg julångesten och aggressiviteten dryper över det Gilbertska hemmet. Jag tycker att min fru gör för många saker och hon tycker att jag gör för få saker……. Likt en strykrädd hund går jag därför hemma och viftar på svansen för att alla skall vara glada. Att likt Peter Dalle ha en fru som är “Kåt, glad och tacksam” verkar tillhöra en svunnen tid! Inte minst i juletid.

Här kommer en spellista som skapar förtrollning i julångesten!

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Biotherm, digital retail och fredag

  1. Helt fantastiskt som vanligt. Som av en händelse brottas vi med stora utmaningar i ett projekt där man just vill implementera omni-Chanel men har så svårt att definiera angreppssätt eller vilka mål man vill uppnå. Kanaler är enkelt men är bolaget riggat för att exponera sig i fler än telefon är ftågan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *