3 spaningar 2014

Här följer en liten spaning från 2014. En del av spaningen är att det här inlägget sannolikt inte kommer att läsas av speciellt många. Det finns helt enkelt för mycket information som skall fördelas till allt för få. Dessutom så tror jag, helt ovetenskapligt, att allt färre konsumerar längre texter och fördjupningar.

#1 Kompetensutveckling
Vi har gått igenom ett antal olika skiften över tid. Tidigare gick dessa skiften så långsamt att dom rörde sig över generationer. Det gjorde att de äldsta rönte mest respekt för sin erfarenhet. Idag går dessa skiften snabbare, vilket gör att vi måste följa med i skiftena för att överhuvudtaget kunna leverera ett värde på arbetsmarknaden.

De största skiftena har varit

  • Lantbruk
  • Industri
  • Information (data)
  • Internet

för att nu befinna oss i den digitala industriella revolutionen.

Om vi stannat i någon av de tidigare skedena så kommer vi inte att fatta rätt beslut eller ens kunna verka på ett bra sätt. Vi har en attityd till kunskap som bottnar i att skiftena är långsamma, vilket i sin tur gör att många inte kan, vill, orkar förvärva ny kunskap för att kunna tänka om.

dino

Först när man förstår och lever den fas vi befinner oss, kommer man förstå dynamiken av den. Att digitaliseringen inte bara handlar om uppkopplade saker, sociala medier, 3D skrivare eller moln. Lever man i det så förstår man dynamiken detta skapar i form av förändrad arbetsmarknad, förändrade samhällsklasser, förändrade maktstrukturer, förändrade stadsbilder, förändrade affärsmodeller etc.

#2 Varumärken & superstars
Informationsmängden har gjort att vi filtrerar bort alla personer som inte är 1:a plats. Det finns några superstars som Zuckerbergs, Bezos, Jobs och Musk. Alla andra försvinner i ett digitalt hav.  Vi fladdrar på informationsytan i detta digitala hav och lägger tid på att stärka vår ”online persona” genom att dela sådant vi vill associera oss med.

När det finns så mycket information utvecklar vi, av ren självbevarelsedrift, ett filter. Mellanmjölken har aldrig varit mer ointressant. Eftersom ingen av oss vill vara mellanmjölk så delar vi länkar om Tesla, Hermés, Richard Branson, extrema resmål och cool marknadsföring i syfte att som personer associeras med det. Vi vill att våra verkliga mellanmjölkspersonligheter och lagomliv att skall framstå intressantare.

mz

När vi bygger varumärken är det alltså viktigare än någonsin att skapa något som människor vill associera sig med och som stärker deras självkänsla. Precis som det alltid varit, men nu är på steroider och det har aldrig varit trängre på toppen.

#3 Kvinnor
För några fredagar sedan missade jag flyget. Min antroplogiska ådra trogen så satt jag därför länge på flygplatsen med en öl och studerade människor. Snabbt formades ett tydligt mönster som skvallrade om att skillnaden mellan kvinnor och män blivit allt större. Män beställde en öl och satt sedan med tom blick eller fingrade förstrött på sin mobiltelefon. Kvinnor jobbade.

lzy

Väl på flyget satt det en gubbe (i min ålder) och spelade ett spel på sin telefon, till höger satt det en tjej som inte ens tog av sig sin ullkappa utan jobbade intensivt med Excel hela resan. Ytterligare en stol bort satt det en kille och maniskt kollade sin Facebook och Instagram. I övrigt satt det flesta män med halvöppna munnar och sov, tills maten kom……

Det kommer gå åt helvete för det manliga könet om vi inte shapar upp oss. Slöa, trötta, bekväma män som fortfarande tror att det finns privilegier kopplade till vår manlighet.

I en dystopisk värld kommer vi män annars att nervöst ranta runt en kvinnlig befolkning bara bestående av Anna Wintours…..

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *