Slaget om det smarta hemmet

I ett normalt hem kommer det att finnas 300-500 uppkopplade saker i en nära framtid. I stort sett kommer allt vi köper till våra hem vara uppkopplat framöver. Men som med all ”ung” teknologi så skakar tekniken en del. Hade hemmet varit fullt uppkopplat nu hade vi också behövt 300-500 appar för att styra våra saker.

Just därför är så många intresserade av att hjälpa oss att ta kontrollen över våra uppkopplade saker och därmed äga relationen mellan oss och dessa uppkopplade saker.

samsung

Tunga spelare
Det är inga lättviktare som erjuder sin hjälp att ta den här kontrollen och vi kan se hur viktigt dom tycker att det är.

  • Google köper Nest för 3.2 miljarder dollar
  • Google köper Dropcam för 555 miljoner dollar
  • GE skapar en smart luftkonditionering som är crowd source designad via Quirky (som jag skrev om tidigare)
  • Samsung köper Smart things open platform för 200 miljoner dollar
  • Apple släpper sitt Home kit

Förutom dessa giganter så finns det några som har ett försprång, nämligen telecom-branschen och energibranschen. Utan kommunikation och elektricitet så funkar inte konceptet. Dessutom är dessa en naturlig del av ett hus ”nod”.

solar

Energibranschen
Telecom är inte min hemmabana, men energibranschen har jag rätt bra koll på. Och jag vet att en allt större del av befolkningen lägger allt mer pengar på energirelaterade produkter. Vi handlar solpaneler och har helt plötsligt 3-4 tusen KW på taket!

Framväxten av elbilar är en annan. Gigantiska batterier på hjul. Den tidigare summan vi spenderade hos oljeindustrin lägger vi nu på el. En fulladdad Tesla har ca 50.000 KWh i bagaget. Använder vi inte bilen kan den förse vårt hus med energi i två dagar!

Elon Musk’s Giga factory kommer producera mer batterikraft än hela världen i övrigt gör. Den kraften kommer inte stanna i bilar! Läs båtar, reservkraft i hus, flygplan etc.

Men om du köper en elbil, blir du då kontaktad av energibolaget för ett spännande erbjudande? NOT! Köper du en uppkopplad värmepump, kan du då flytta in den i energibolagets koncept? NOT!

gf

Så står slaget!
Just nu har varje energiföretag med självaktning, någon form av energivisualiseringsinitiativ. Till dessa initiativ erbjuds ett antal mer eller mindre intressanta produkter och tjänster.

Men, och lyssna noga nu, DET ÄR FAKTISKT INTE SÅ INTRESSANT FÖR MIG SOM KONSUMENT ATT VETA HUR MÅNGA KWH MIN LAMPA I KÖKET DRAR! Det är heller inte så intressant att köpa en stängd, dyr produkt från mitt energibolag. Jag vill inte köpa ett uppkopplat lås från min larmleverantör eller en smartplug från min elleverantör. Jag vill att min nya uppkopplade diskmaskin från Elgiganten skall passa i min energileverantörs lösning.

Jag vill köpa vad jag vill, från vem jag vil, ta hem det och det skall funka. Omgivningen rör sig för fort för att någon ensam skall kunna leverera hela min lösning.

doll

Den leverantör som bäst kan se nya entiteter och integrera dom i sin lösning är den som vinner. Den som har en lösning för att krångelfritt integrera, hantera, visualisera och skapa värde från mina nya solpaneler, min uppkopplade tvättmaskin i kombination med min sociala data och min wearable technology är den som vinner.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *