Digitalisering av energibranschen

I det projekt jag jobbar i just nu så samarbetar jag med en relativt ung, geeky, gamer-snubbe. Vi diskuterade ett tekniskt problem och han sa, med förakt i rösten; ”att du använder Internet Explorer är tragiskt i sig”. Varför gör jag det? För att jag har gjort det sedan jag slutade med Netscape. Jag känner mig trygg i Explorer, trots att stora delar av den omgivande tekniken har förändrats.

Energibranschen
Jag är uppvuxen i en tid då energi inte var en bristvara. Olja fanns i överflöd, energiproducenterna hade kontroll över både produktion och distribution samt belastningen var relativt förutsägbar. Det som var en bristvara på den tiden var information!

hus2

Idag är energi en bristvara och vi har (och framför allt kommer att ha) begränsad kontroll över energiproduktionen och distributionen. Begränsad för att den kommer att produceras, kommersialiseras, och lagras av konsumenter. Men det vi nu istället har är överflöd av information.

Men av samma orsak att jag kör Internet Explorer, så håller energibranschen fast vid samma synsätt och samma affärsmodeller trots att tiden har förändrats. De i sin tur gör att man inte förstår eller har förmågan att utnyttja värdet av det nya överflödet. Nämligen informationen.

Datadriven energibransch
Energibranschen saknar den datadrivna mentalitet som finns inom telecom eller retail. Affärsmodeller som blivit Informationscentrerade i vad kunder köper, när, hur mycket, varför. ICA ger oss kundkort som gör att dom kan analysera våra köpbeteenden och optimera hela värdekedjan. Produktion, leverans, lager, hyllplatser etc.

Många digitala affärsmodeller bygger på att digitaliseringen har gjort att, kostnaden för att reproducera något i stort sett är lika med noll. Den modellen fungerar inte för en bransch som inte kan digitalisera sin kärnprodukt.

Sättet att göra det är att utnyttja kombinationen av Internet of people, places och things! Men där i ligger också en risk för energibranschen att möta konkurrens från helt andra håll!

Analogt energibolag (då)
Du kommer hem från jobbet och får en räkning från ditt energibolag. Du får också en lapp om att en gubbe skall läsa av din elmätare nästa torsdag. Tack för att du handlar av Analog energi AB…..

mataravlasning

Energi & digital service provider (nu)
Du vaknar på morgonen och vet att ditt energibolag också förenklar din vardag genom att vara en ”digital service provider”. När din smartphone väcker dig sätter hela HEM-systemet (Home Energy Management) igång. Nest termostaten höjer värmen i badrummet, sätter igång ljuset, din Nespresso bryggare sätter igång.

Energibolaget är inte ansvarig för ”två hål i väggen” utan energibehovet i ditt hushåll. HEM-systemet kollar därför agendan i din smartphone vad du skall göra och utifrån det vilket behov av energi huset behöver.

Därefter kollar systemet vädertjänsten och ser om det går att få ut förnybar energi från dina solpaneler eller vindsnurror, men det är lågtryck på gång. Tjänsten kollar sedan hur väl din elbil är laddad och finner att batteriet är halvfullt.

Roadster_2_5_charging

Slutsatsen av informationen är att du och ditt hus måste förlita sig på elnätet. Men systemet har redan skickat en signal till energibolaget om hur mycket energi du behöver.

Men elpriset är så pass högt just då att de nyckeltal du satt för maxpris ger dig en varning. Systemet väljer därför att ta tåget till stan och använder energin från din bil istället.

Systemet ser till att gå över på nätet om bilens batteri tar slut.

Allt sker på några bråkdelar av en sekund.

För att det skall fungera
Om man tror att ovanstående scenario är framtiden, så måste man ställa om mot en datadriven affärsmodell och en datadriven organisation. För att det skall kunna genomföras måste det till en förändring i värdekedjan. Idag finns det en ”retail värdekedja” och en ”distributionsvärdekedja”.

Vad man måste göra är att lägga till en ”energi-data värdekedja”. Som energibolag kan man fundera på om någon annan kommer ta den rollen!

sp

Väljer man att ta den rollen så räcker det inte att erbjuda en smartplug i energibolagets webshop i syfte att kunna sätta på och stänga av en lampa!

Det kräver att man söker ett ekosystem för att kunna samla in data från kundernas hem. Det kräver en IT-miljö som bland annat erbjuder helt andra prissättningsmodeller och helt ny typ av analys/algoritmer.

Några delar av denna text är inspirerad av Zarko Sumic

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *