Digitalisering är inte bara Internet of things

Företeelsen Internet of things har för många blivit synonymt med digitalisering. I min värld så är det allt för förenklat!

Vi övertrumfar varandra med olika siffror om hur många uppkopplade saker det kommer vara i framtiden, men det är en ointressant siffra. Siffran är bara intressant i relation till människor, processer och data.

Dynamiken.
Det som gör det roligt med digitalisering är inte alla nya coola spännande saker. Inte all wearable technology eller 3D printade sensorbärare. Det riktigt intressanta är alla dolda tillgångar som blir något helt nytt i digitaliseringens ljus.

Tänk en parkeringsautomat/parkeringshus. När den går från att vara dum till smart, så börjar den generera data. Data som berätta hur många platser som är lediga. Vilka platser som är lediga. Etc. Men det i sig genererar inte mycket värde.

parkauto

Lägger vi till lite analytics så kan vi börja jobba med dynamisk prissättning. Är det en landskamp i fotboll i närheten så kan priserna anpassas till, ju närmre arenan, desto dyrare pris. Men bara under tiden matchen pågår. Då har vi kombinationen sak, data och process i samverkan. Men inte ens nu har det skapats något reellt värde.

Vi måste koppla människor till ovanstående. Vi måste skapa en app eller motsvarande som gör att kunden blir en del av ekosystemet i sina val. Att dom skall kunna se vilka platser som är lediga, välja om det är värt att betala 100 kronor per timma istället för 5 kronor per timma. Dynamisk tillgång och efterfrågan på steroider!

Dynamik i dynamiken
Vi kan dessutom lägga till människor som serviceproviders i den här dynamiken. Någon kanske vill sälja den parkeringsplats dom just valt. En parkeringsplats som kostar 50 per timma auktioneras ut till högstbjudande och den som hade parkeringsplatsen först skär emellan. Någon annan som är på semester lägger upp sin garageinfart till uthyrning i samband med landskampen.

Kanske några andra plockar upp bilarna och kör dom till en gratisparkering för en viss summa. En biltvätt kombinerar det med att hämta bilarna och därmed driva business till sin affär. Allt genom en digtal och visualiserad affärsmodell.

trafik

Därför
Ovanstående visar hur ofattbart ointressant den uppkopplade parkeringsautomaten är i sig! Ändå så ägnar vi nästa all tid åt att frossa i digitala, uppkopplade prylar. Istället för att tänka och vara en del av den affärsmässiga dynamiken.

Delar av detta inlägg är inspirerat av en text av Joseph M Bradley på Cisco

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Digitalisering är inte bara Internet of things

  1. Lyfter på hatten och håller med. Ser vi oss omkring bland företag och organisationer så har resan i princip inte startad ännu. Små försök i olika pilotstadier pågår men få har lyckats generera nya intäktsströmmar. Dynamisk prissättning på diverse web-siter är realiserade men inte många andra use case. Kraften i ny information realiserad i innovativa affärsmodeller.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *