Data privacy, Content marketing och semester

Att vi äger rätten till våra egna kroppar är något vi tar för självklart. Däremot har vi, i vår tro att allt digitalt är gratis, sålt vår integritet.

Denna fråga börjar allt mer komma upp på dagordningen och det skall bli spännande att följa. För om rätten till information om oss flyttar tillbaka till oss själva så kommer mycket att hända.

I en liten italiensk alp-by testar man att låta medborgarna ha kontroll över ALL data man släpper ifrån sig. Läs mer på HBR om detta.

Så tänk tanken om det blir kraftig lagstiftning runt datahanteringen. Nästan alla nya och digitala affärsmodeller har information som sin ”main asset”.

Dom har kunnat borra efter olja i våra egna trädgårdar utan att vi riktigt förstått vad dom skall ha det till.

Jag tror att vi är i periodpaus i den digitala revolutionen och det skall bli spännande att se hur nästa period blir!

Innehållsmarknadsföring
Personligen så har jag ganska svårt för ”content marketing”. Dvs när man ”bäddar in” reklam i redaktionell text. Det är en obehaglig form av marknadskommunikation som går tillbaka till femtiotalets råttfällementalitet.

I snart 20 år har jag i min Hotmail nästan dagligen fått löftet om en jättekuk om jag bara beställer en kräm för 10 dollar. Jag förnekar inte att frestelsen att beställa några pallar varit enorm, men i övrigt är spam irriterande och något som annars tillhör udda spel- och porrsidor.

reklam1

Men nu får jag liknande löften via, så kallad innehållsmarknadsföring, våra ”tidningar”. Arbetslösa journalister vars mantra varit integritet och oberoende har numera sålt sig till billig spam-orienterad copywriting.

Jag har respekt för att vi alla behöver mat på bordet, men vart tog dom integritetsmässiga idealen vägen?

Jag ogillar verkligen denna typ av marknadskommunikation!

KLmr

Semester
Nu vankas solsemester  resa till Malysia. Ångesten över att sitta i en plåtcigarr i 14 timmar omgärdad av ton av lättantändligt flygfotogen är brutal. Risken att jag dör av självantändning är dock större för jag kommer att vara impregnerad med Bloody Mary vid framkomsten!

Trevlig helg och en spellista som garanterat gör dig snyggare än du var igår!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *