Såld!

Läste ett inlägg på LinkedIn om ”Forecasts for online business” som delats av min gode vän Lars Norrman. Ett intressant inlägg men, att “Safety tops the agenda of IT and business” i framtiden tror jag är en felbedömning. Jag tror nämligen att säkerheten och integriteten för kunderna kommer att bli ännu viktigare.

Vi har nog alla läst om hur Target’s marknadsavdelning visste att en kvinna var gravid före hon själv visste det. Den typen av historier tenderar att bli virala, men få drar någon personlig slutsats av det.

Men vem är jag att tycka? Jag har i 4 år felaktigt förutspått att nästa år blir integritetsfrågans år! Att jag har fel måste bottna i att de varor och tjänster man får i utbyte för sin integritet är mer värda än integriteten i sig.

inno3

Information som handelsvara
Låt mig ta ett från HBR. Åker man till Disneyworld så får varje besökare ett band som är ”uppkopplat” via RFID. I det fallet byter vi bort information om vem vi är, vad vi gör och var vi är inne på området. Tillbaka får vi effektivare köhantering etc.

Visst är det bra, men problemet är att när vi gör den typen av transaktioner så vet vi inte vad vi ytterligare säger ja till. Säger vi ja, till personaliserad marknadskommunikation till våra barn också? Jag avskyr marknadsföring mot barn.

Vad vi också skall komma ihåg är att, när informationen blir en handelsvara, så stannar den inte enbart hos första instansen. Den säljs ofta vidare och hamnar i alltmer nya samanhang.

Algoritmer
Men det är inte bara information vi lämnar ifrån oss “frivilligt”. Algoritmer blir allt bättre på att ”gissa”.

McDonalds kan med obehaglig exakthet veta vad vi kommer att beställa beroende på vilken bil vi kör och därmed öka operational efficiency. Facbook kan utifrån vad vi gillar, klickar på veta med över 90% exakthet vilken sexuell läggning vi har. Algoritmer i automater anpassar erbjudandet via kameror som avgör vårt kön och vår ålder.

dollar

Ännu mer exakt
Med smarta hem och wearable technology kommer företag att veta i vilket rum vi är, vad vi gör och hur vi mår när vi är där. Lägg till access till vår digitala sociala sfär och egna ”Quantified self” ambitioner så vill det till att vi får jävligt mycket tillbaka när vi devalverar våra integritetsmässiga livsbesparingar.

Den här frågan borde vara betydligt viktigare än “Safety tops the agenda of IT and business”. Åtminstone för dig och mig.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *