Apple’s inbrytning i bilindustrin

När jag var 18 år hade jag inte bara hår, jag hade även en vit Triumph spitfire cabriolet som jag var stolt över. Den symboliserade ett lönlöst försök att kompensera mitt skäligen ordinära yttre och skulle därmed öka ”conversion rate” när det gällde brudar.

Som kuriosa kan sägas att bilen inte hjälpte. Därför fick jag under hela min uppväxt se mina mer tilldragande kamrater “scora”. Emedan min roll endast blev att platoniskt trösta flickornas krossade hjärtan….

EPSON MFP image

Musik
På den tiden var valet av bilstereo livsviktigt. Varumärken som Nakamichi, Alpine och Altec Lansing stod högst på önskelistan. Bilstereon blev nästan lika identitetskapande som bilen i sig.

Nutid
Nu existerar inte ”extern” bilstereo längre. Biltillverkarna krossade den marknaden genom inbyggda lösningar med begränsad möjlighet till individualisering. Vi skiter dessutom högaktningsfullt i equalizers, boosters och watt.

Apple carplay
Nu gör Apple sin entré i bilvärlden med sitt carplay. Apple’s erkänt bra user experience blir gränssnittet i bilen. Inte bara för musik utan även för andra funktioner som GPS samt andra “bilfunktioner”.

Apple-CarPlay2

Min analys är att biltillverkarna spelar ett väldigt högt spel här! Man släpper in en tredje part som tar kontroll över den digitala kundupplevelsen. Vi lever också i en tid då bilar blir allt mer lika när det gäller design, funktion och kvalitet. Dessutom ligger inte framtidens värde i produkter, det ligger i UX, Data och IP!

Den som tar kontroll över förarens digitala användarupplevelse har hela kontrollen. När kommande generationer lägger begränsat värde i BMW’s status eller Mercedes kvalitetsstämpel så blir det digitala gränssnittet det enda viktiga. Blir Apple den enda transportupplevelsen i en tid av Zipcar, Relayrides och Bilpooler?

Finns det en risk att Volvo och Audi blir det nya Nakamichi eller Alpine?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Apple’s inbrytning i bilindustrin

  1. Den bilen skulle du haft kvar! Gäller att ha med sig en rejäl verktygslåda bara…

    Biltillverkarna har inget val. Kunden bestämmer. Man vill ha allt i bilen som man har i innerfickan. Skomakarn får bli vid sin läst…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *