Strategi för Internet of things

I affärsutvecklingsprojekt för Internet of things så tycker jag personligen att målet inte måste vara digital disruption per se. Resultatet kan bli det, men det kanske inte behöver vara målet.

Jag tror att vi måste betrakta saker för vad dom är. Dom kommer fortfarande att vara det dom är när dom är uppkopplade, men resultatet av uppkoppling blir något annat. Tar vi bort kärnvärdet med ”saken” så tror jag att vi trollar bort oss.

En uppkopplad träningssko skall fortfarande vara bra att springa i. Bekväm och snygg. Den data den producerar är något annat. Informationen kan förändra affärsmodellen, intäktströmmarna, men den måste ge samma grundvärde som tidigare.

Livescribe-pennan är ett utmärkt exempel på en kärnprodukt som genom uppkoppling tar skrivandet till nya dimensioner.

Livcykler
Den andra delen man kan ha för ögonen är att förlänga produkters livscykel. Det var inte längesedan jag skulle uppdatera GPS’en på min bil. För detta skulle jag behöva lämna in den och få hårddisken uppdaterad via massor av DVD’er och en hög kostnad.

De flesta av oss förväntar oss att tekniska produkter har OTA (Over the air update). Tesla är som vanligt ett bra exempel på hur man förlänger livcykeln på en produkt. Kunder har önskemål som sedan kommer med i nästa release.

OTA gör också att det är lättare att diagnostisera fel och bilen kan i många fall även ”lagas” remote.

Att hårda produkter i framtiden bara blir avatarer för digitala tjänster är en helt annan fråga….

Tesla-Firmware-5-9-Smart-Air-Suspension

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.