Konsten att digitalisera ett företag

Konsten att digitalisera ett företag är ingen lätt konst. Trots det är det en av de viktigaste sakerna varje organisation borde ha på sin agenda. Men den största utmaningen är inte tekniken, inte konkurrensen, inte tiden, inte kostnaderna, utan den interna organisationen.

Jag må låta uppgiven men jag hävdar med en dåres envishet att det inte går att göra en snabb eller fullständig digital transformaiton inom ramen för den befintliga organisationen! Allt för stor andel av personalen saknar ett digitalt mindset och förändringen blir därmed för stor för att en majoritet skall klara att bidra till förflyttningen.

Man måste helt enkelt skapa en parallell organisation med handplockade individer som skapar förändringen. Därefter anpassar man gradvis den befintliga organisationen till den digitala. Det gäller alltså kultur, processer, teknik, affärsmodell etc.

iot

Utmaningen
Det har skett två stora skiften den senaste tiden. Först gick vi från en analog värld till en semi-digital värld. I den semi-digitala har utvecklingen gått från web till e-business och sedan till digital kommunikation. Nästan alla företag och dess personal befinner sig i, och kämpar för, att hantera denna semi-digitala värld.

Vi går nu in i nästa våg av digitalisering som gör att vi inte längre bara kan ta det befintliga och göra om det till något digitalt. Denna våg ställer om organisationer, affärsmodeller och hela sättet vi interagerar med vår omgivning.

Problemet är att många (kanske nästan alla) av de personer som är satta att digitalisera en organisation gör det ur ett semi-digitaliseringsperspektiv. Dvs inom ramen för befintlig kommunikation, processer, affärsmodeller etc. Och som vanligt när kombinationen av brist på insikt och hög ambition samverkar, så trycker man gasen i botten, men man står helt stilla.

En analog värld

  • Fokus – I den analoga världen fokuserade vi hårt på att bygga relationer som ökade inäkter eller minskade kostnader.
  • Entiteter – Människor till 100%
  • Disruption – uppstod med nya tekniska innovationer
  • Teknologier – ERP och i viss mån CRM

En semi-digital värld

  • Fokus – Nya marknader och geografiska hinder bröts ned via globala säljkanaler. Effektivitet via mobilitet, molntjänster. Gått från att öka relationsgraden, optimera kanalanvändandet till att optimera varje interaktion.
  • Entiteter – Både människor och företag blev digitala
  • Disruption – Internet teknik, automatiserade tjänster, sociala relationer, effektiv analytics.
  • Teknologier – CRM, Web, BI, Portaler, Big data, sociala medier

Full digitalisering
När företag och organisationer nu talar om digitalisering så menar man ofta digitalisering fullt ut. Men det innebär att vi delvis behöver göra en ”reset” i hjärnan. Vi måste förändra våra affärsmodeller och maximera det nya digitala ekosystemet av digitala människor, platser och inte minst saker.

  • Fokus – Vi behöver utöka vår syn på kunden som enda stakeholder till att uppkopplade saker är en lika viktig stakeholder. Vi måste börja bygga relationer med saker och platser.
  • Entiteter – Männsikor, företag, platser och saker
  • Disruption – Smarta maskiner och saker blir de nya kunderna.
  • Teknologier – Sensorer, 3D Printing, Smarta maskiner, robotar

cmptr2

Slutsats
Att gå från en semi-digital värld är nästan som att gå från analog till digital. Alla ni som kommer ihåg den förra transformationen, när merparten av befolkningen skrattade åt Internet-pionjärerna, frossade i bubblor och avfärdade de flesta saker som vi tar för självklart idag, som en utopi. Alla ni förstår utmaningen med nästa steg. En utmaning som behöver adresseras snabbare, bättre, effektivare och lönsammare än tidigare.

Tanken på att göra alla bankärenden hemma var lika utopisk då, som att vi kommer att ha sociala robotar som kunder inom kort.

Cred till Gartner för delar av innehållet i punktlistorna

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Konsten att digitalisera ett företag

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *