Har du en mörk sida?

Inom nästa alla företag är kundupplevelse ett nyckelord. Vi jobbar med strategier, digitala verktyg, interna processer, etc. Företag kämpar hårt för att ge en konsistent kundupplevelse i alla interaktioner.

Men mottagare av dessa kundupplevelseambitioner är nyckfulla människor av kött och blod. Människor som dessutom rör sig i en omnichannel värld och deras preferenser skiftar över tid, samanhang och kanaler.

En “mörk sida”
Ibland får jag reaktioner på min blogg. Någon tycker att det jag skriver är underhållande och intressant, andra tycker att jag definitivt passerar anständighetens gränser. ”Du verkar ha en mörk sida Patrick”. ”Du går över gränsen”, “Din typ av inlägg skulle verkligen inte gå hem på vårt företag“. Jag tror dock att det snarare handlar om hur informationen är förpackad än informationen i sig.

Vårt samhälle präglas av normer. Det är livets tysta överenskommelser. Normer finns överallt och så även inom företagsvärlden. Vi märker våra normer först när någon bryter dom!

xsg

Men jag har nog också en mörk sida. Jag älskar svarta filmer av Todd Solondz och Alejandro González, läser svart litteratur av Philip Roth och Salman Rushdie, konsumerar kolsvart konst av Andres Serrano och Joel Peter Witkin.

Men har vi inte alla en “mörk sida”? Frågan är bara hur stark vår vilja är att dölja den. Jag tror nämligen att, i vår iver att dölja våra mörka sidor så försvinner stora delar av vår sanna personlighet på köpet. Vi blir en polerad yta av robotliknande skådespelare istället för de spännande, unika personligheter vi egentligen är.

George Jean Nathan har sagt ungefär ”Skillnaden mellan skaparen och kritikern: Den förstnämnda har en anständig själ i en oanständig kropp, den sista har en oanständig själ i en anständig kropp”.

Slutsats
När vi bygger kundsegment, olika typer av ”persona” och kundupplevelsestrategier så gör vi det utifrån att människor passar in i rader och kolumner. Utifrån att människor är konsistenta och förutsägbara. Men så ser det inte ut och det är det som gör att vi människor är så fantastiska. Åtminstone på insidan.

kansla

När vi interagerar med människor så kan vi antingen fokusera på kundupplevelser som adresserar människors spelade yta eller så kan vi försöka skapa emotionella kundupplevelser som tar sig innanför den sociala fernissan. Upplevelser som berör är de som stannar kvar hos oss.

Ingen “Corporate baserad CX strategi” i världen klarar det. Det kan bara levereras av öppna, mentalt generösa människor med emotionella känselspröt och en trygg, sann personlighet.

Innerst inne drivs vi människor av känslor, inte logik.

Trevlig helg och en musiklista som gör dig snygg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *