Förstå digitala samanhang

Om man tänker filmernas galna vetenskapsmän så blandar dom olika saker för att få fram något. Helt plötsligt uppstår något magiskt. På samma sätt är det sannolikt bland verklighetens kemiforskare.

För egen del så tänker jag maniskt på de olika substanser som uppstår i världen och vad dess kombinationer kommer att medföra för affärsutveckling, affärsmodeller och beteenden.

scientist

Jag har tidigare skrivit om human augmentation / augmented reality och det är en viktig ”komponent” i soppan. Facebooks köp av Oculus VR är en kraftig signal att detta kommer att öka. Google glass är ett annat exempel på hur den digitala och mänskliga världen blir ett!

De tre giganterna formar just nu världen. Google är världens informationsleverantör, Facebook är världens ”Dial tone” och Amazon är världens affär. Tyvärr måste vi andra delvis förhålla oss till det. Men vi vad vi kan göra är att se det som en ”dynamik” som vi kan utnyttja. Jag tror att vi måste tänka på hur vi kan kombinera saker i relation till dessa för att skapa värde för oss själva.

Jag tror
Först handlade det om att vara tidigt ute på Internet. Sedan handlade det om att bli hittad. Nu har det handlat om att skapa tjänster, rekommendationer etc. Nästa steg blir att ”bädda in” digitala värden i produkter och människors liv. Men för att kunna göra det måste vi förstå hur funktioner som ”augmentation”, ”anticipatory computing”, ”wearables” kommer påverka oss. Jag har inte svaret, men söker.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *