Smarta hem i förändring

Redan 2003 skrev Seth Godin boken ”Purple cow” och den påverkade många med mig. Essensen är att när vi åker bil kan vi passera tusentals kossor och vi reagerar inte på det. Om en kossa däremot var lila, så skulle vi titta, kanske stanna, berätta om det, blogga om det.

purple-cow

Smarta hem-marknaden
Det är tveklöst så att det smarta hemmet är på mångas affärsmässiga läppar. Verisure satsar ganska hårt, E.ON har gjort en stor satsning, Fortum har berört det. Parallet finns en DIY marknad med lösningar från Kjell & Company etc. De förstnämnda aktörerna har en skalfördel och finns redan i människors närmiljö. Men utmaningen för många av de stora aktörerna är att, även om det finns eldsjälar, så saknar man ofta tradition, organisation, flexibilitet och innovation för att möta marknaden fullt ut.

Apple & Google
I dagarna blev det känt att Apple på allvar kommer att ge sig in på den smarta hem-marknaden. Googles köp av Nest bevisar att dom är på väg åt samma håll.

Apple’s styrka ligger i design och user experience. Dom kommer bli svårslagna där. Google’s styrka ligger i analys och fokus (gissar jag) på Anticipatory computing.

Båda dessa företag är giganter inom sina områden och frågan blir hur resten skall förhålla sig till det.

srgev

Särskiljning
Går vi tillbaka till kossorna så är dom flesta initiativen, produkterna och tjänsterna svartvita kossor. Fina och säkert välmående, men inget man tvärnitar med bilen för att titta på. Smarta hem-marknaden börjar bli så stor så jag tror det finns utrymme för både en lila, grön och rosa kossa. Det handlar om att våga välja en tydlig väg, en enskild kategori och ta den kategorin.

Om ”vanliga” företag är generella på smart home-marknaden så kommer man GARANTERAT bli uppäten av Apple, Google eller någon annan innovations-driver.

Helg
Många tar helg för att fira Kristihimmelfärd så nedan bjuds några lugna sköna låtar att inleda helgen med.

Trevlig helg för er som inte skall jobba!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *