Internet of things – Identitet

De senaste åren har jag affärsutvecklat ganska mycket inom Internet of things. Om jag eventuellt har lärt mig något under denna tid så är det att se på uppkopplade saker med samma ögon som vi ser på uppkopplade människor i ett socialt samanhang.

På nätet kan vi ta olika skepnader beroende på vilka samanhang vi befinner oss i. Men det finns ett ID som är kopplat till vår specifika DNA-uppsättning. Nämligen vårt personnummer. Till det personnumret kan man säga att en Avatar är kopplad. En Avatar som beskriver mitt namn, hur jag ser ut, men också lite metadata. Det är min Avatar som människor upplever både online och i den ”riktiga världen”.

avatar

Den uppkopplade produkten måste också ha ett unikt ID och man kan/bör koppla en Avatar till detta ID. Din uppkopplade produkt kommer ju också upplevas på Internet. Hur väl du gör detta kommer att påverka hur den uppkopplade produkten upplevs online.

Identiteten blir ett sätt att identifiera var informationen kommer ifrån. Hur vi knyter samman olika Avatarer för att jämföra eller konsolidera information.

Exempel
Om vi kopplar upp min fiskerulle så kommer den att producera massor av information. Väder, hugg, hur länge jag varit ute, vikt på fisken, hur snabbt jag vevar in etc. Denna information måste kopplas till ett ID. ID’t i sin tur kopplas ihop med mig. OM jag hade haft några fiskekompisar så skulle man kunna dela information online. Information som kommer från just min fiskerulle och som kan jämföras med andra.

fiske

Men jag har flera fiskerullar så jag behöver koppla en avatar till rullens ID. Kanske avataren ”Abborrfiske” för en och ”Gammelgäddan” för en annan.

Mitt råd
En miss som är lätt att göra när man är allt för ivrig att koppla upp saker är att glömma den sociala aspekten. När man bygger ID och Avatarer lägger man grunden för hur produkterna skall fungera online. Bortse inte från det!

Att bara vara online är som en ensam, porrsurfande gubbe utan sociala interaktioner (det lät skrämmande likt mig…) och det skapar ingen dynamik. På samma sätt är det med produkter. Dom måste vara online i relation till uppkopplade människor, uppkopplade saker, uppkopplade platser eller kanske alla tre.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Internet of things – Identitet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *