Innovation i energibranschen

Förenklar man eneribranschen så består den av tre huvudaktörer. En som producerar energi, en som distribuerar energi och en tredje som säljer energi. De flesta som säljer energi tjänar väldigt lite eller inga pengar på sin affär.

Tittar man på det med lite perspektiv så är en del av den dåliga lönsamheten ett symtom på att Internet skapat en 100%-ig pristransparens. En kilowattimma genererar bara ett värde i samma ögonblick som man förbrukar den. Men inte ens då upplever konsumenten att dom ”köpt” något.

suicideadapterBranschglidningar
Få, om ens några, branscher undgår att bli ansatta av någon utanför sin bransch. Energibranschen är förmodligen inget undantag. Enskilda människor kommer att producera sin egen energi och sälja överskottet. På samma sätt med företag som blir helt oberoende.

Utmaningen blir för elnätsbolagen som ansvarar för att distribuera elen och ju mer komplex denna distribution blir, desto svårare att kontrollera den.

Innovation
Tittar man runt lite på de olika energibolagen så pågår en hel del initiativ, men dom är väldigt hårt kopplade till kilowattimmar i slutänden. Jag tror att det finns ett VIDÖPPET fönster för den som vågar skruva lite i sin affärsmodell. Den som vågar frångå den traditionella kWh-affären kommer inte bara att ta marknadsandelar, utan också vaccinera sig mot disruption.

suici

Men för att lyckas med ovanstående kan vi inte tro att innovationerna skall komma från de som jobbat med att sälja kilowattimmar på samma sätt i 10, 20 eller kanske 30 år.

Hur får man innovation?
Det är lätt för mig att skriva i en blogg om bristen på innovation. Även om det stämmer….. Men vad jag tror man kan göra är:

  • Fundera på sitt företag + X. Vad skulle uppstå då?
  • Vilka problem har merparten av våra kunder och kan vi lösa dom?
  • Fundera på vilken data man har och hur den kan kommersialiseras?
  • Hur kan vi bli digitala i alla delar av organisationen för att skapa en exceptionell digital upplevelse?

Starta imorgon!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *