Den ständiga tankemissen

Såg på LinkedIn att ett stort företag sökte personal till digitala kanaler. Jag läste arbetsbeskrivningen och såg att den adresserade samma produkt, samma affärsmodell och samma ”tänk” fast i en digital kanal.

Detta är feltänkt! Nej inte fel utan FEL, FEL FEL! Det är symptom på nervöst kissnödiga chefer som tror att det går att göra ”more of the same” i nya kanaler.

Människor som identifierat behovet av denna resurs gör det ur ett linjärt perspektiv om att efter 1 kommer 2, sedan kommer 3 fast bara lite fortare. I dagens verklighet kommer 1, sedan kommer 4, kommer 12, kommer 320, kommer 1002.

chf

Historia
Vi har svårt att ta till oss Moores lag inom allt. För 5 år sedan var väldigt få svenskar på Facebook och det är bara drygt 6 år sedan iPhone kom! Det är alltså bara i sex år vi har haft extrem datakraft i kombination med ficklampa, kamera och musikspelare i fickan. Förutsättningarna för musik, film och böcker har förändrats under extremt kort tid. Dessa företeelser har blivit dematerialiserade och vi tar det för självklart att vi delar det med ett knapptryck. Ett barn i Afrika har idag tillgång till mer information än vad stadsministern i Sverige hade för bara 15 år sedan.

Framtid
Vi måste betrakta framtiden med ovanstående i åtanke, men det är det som är så svårt. Om jag säger att modeindustrins affärsmodeller kommer att bli lika förändrade är det lätt att skratta. Prenumererar vi på länkar från våra favoritdesigners och printar kläderna själva så är affärsmodellen annorlunda! Vi kan redan idag nyproducera utrotade djur genom att producera deras DNA. Vad händer när Google glass blir linser för alla? Vi kan redan idag “printa” mat hemma!

gle

Tittar vi på, framför allt barnen, så är tekniken i sig ointressant. Det är vad den möjliggör som är intressant. ALLA företag kommer att tvingas vara datadrivna. ALLA affärsmodeller kommer att vara digitala.

Det behövs därför inte mer av det gamla i nya kanaler. Vi behöver organisationer som kan, vågar och vill ställa om sina affärsmodeller. Det kräver människor som inte agerar som om dagens kommunikation, mobilitet, sätt att köpa, sätt att konsumera är konstant.

Helg
Nu är det helg och jag har legat plågad efter en fantastisk middag hos några av de få som fortfarande uppskattar mitt sällskap.

Lite skön musik för helgen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Den ständiga tankemissen

Leave a Reply

Your email address will not be published.