Två frågor: Martin Holmin

Martin och jag har inte jobbat ihop speciellt mycket, men trots det har han gjort vissa avtryck hos mig. Han är nämligen en trollkarl på att realisera den user experience jag bara talar om……. Kundupplevelse och användarupplevelse börjar växa samman till ett. När tjänster blir digitala så tenderar visualiseringen att bli både själva tjänsten, marknadskommunikationen och upplevelsen.

Martin har dessutom den djupa tekniska nyfikenhet som kreatörer ibland saknar. Hans coola hipster-mentalitet och trendkänsliga musiksmak vitaliserar dessutom en polerad CX-konsult som mig!

Martin Holmin

1 Hur ser du på framtidens digitala användargränssnitt?
Bra gränssnitt innehåller ingen skit, inte idag och inte i morgon!

I några år ha vi varit bortskämda med att formge gränssnitt med näst in till obegränsat utrymme vilket har varit både positivt och negativt. Jag ser dagligen gränssnitt där man tvunget behövt fylla ut vartenda pixel och på samma gång fantastiska, lättnavigerade appar och tjänster som direkt känns naturliga att använda.

Trenden att designa “mobile first”, som i och för sig inte är speciellt ny, ger i slutändan mer konkreta och mer användarvänliga gränssnitt. Det är något jag önskar kommer fortsätta. Däremot så tvivlar jag på att vi kommer att designa “watch first” eller liknande.

Om våra informationsflöden förändras så kommer självfallet sättet vi presenterar information att förändras. Visst finns det koncept för “speed reading” som Spritz som kan förändra hur vi konsumerar löpande text. Men i stort sett så tror jag inte på några större förändringar i kanalutbudet den närmaste tiden.

Det är i interaktionen vi kommer att se störst förändringar. Vägen att hitta till rätt sak eller funktion, det är där den stora utmaningen ligger. Universella “gestures” är sannolikt en del av framtiden, där vi redan börjar se tydliga mönster som “pull down to reload” och “swipe left to delete”. Det är bara att hoppas att denna standardisering inte tar allt för stor skada av mjukvarupatent etc.

2 Hur ser du att Internet of things påverkar synen på user experience?
Just nu ser vi många olika “things” som i de flesta fall har ett tydligt (oftast ett) användningsområde. I dessa fall är det förhållandevis enkelt att skapa en bra kundupplevelse.

På sikt så tror jag att användare kommer att vilja ha en större interoperabilitet mellan sina enheter. Det kommer att kräva bättre standarder, protokoll och api’er och framförallt bättre gränssnitt.

Å andra sidan är IoT även en förlängning av gränssnitten. Uppkopplade displayer och kontrollpaneler som frigör oss från våra telefoner tror jag har en enorm potential. Shortcut Labs är ett kul exempel på en sådan uppkopplad sak.

Tidigare “2 frågor” här

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *