Transparens, tjänster & fredag

Funderade lite på ordet transparens. Sökte på min egen blogg efter första gången jag skrev om det och hittade ett inlägg från februari 2010. Det inlägget innehöll en bild på en tjej som sannolikt idkar oralsex. Den bilden är tagen av en fotograf som heter Terry Richardson. Han är en av världens mest efterfrågade modefotografer. I dagarna blev Terry Richardson sparkad från Vouge och Gucci för sin ”relation” med olika modeller.

Som triva kan sägas att jag köpte boken Terryworld (för 800 kronor) till min kompis i 35-års present. En present som han lät ligga bakluckan på den bil som han sålde. Det är därför oerhört tillfredsställande att se att boken nu betingar ett värde av sex tusen kronor.

2014 är ordet “transparens” ett mantra som trumpetas ut i de flesta företag runt om i Sverige. ”Vi förväntas vara ärliga, öppna och transparenta i allt vi gör….. ” etc. Vilka konsekvenser får det? Jag tror att när man väl satt transparens-bollen i rullning blir att företag räddare än någonsin att utmålas som Terry Richardson. Blir man räddare än någonsin kommer man bli paralyserad och definitivt inte göra något utanför sin comfort zone. Resultatet därefter blir att man blir allt mer ointressant, mindre riskbenägen och i slutänden allt mindre lönsam.

Terry Richardson då? Han kommer förmodligen fortsätta som efterfrågad fotograf. Trots att han sannolikt är en slemmig påpasslig manschauvinistisk gris. Men han har hela tiden varit konsekvent, ärligt gränsbrytande och är ”one of his kind”. Han verkar aldrig ha försökt att framställa sig som något annat än det han är. Det är betydligt mer än vad man kan säga om många Svenska företag.

Slutsatsen är att transparens fungerar bara om man är det man säger att man är. Hade Richardson framställt sig som en puritan hade fallet blivit hårt.

Prescriptive analytics
Jag för just nu ett korståg där jag för allt och alla förklarar vikten av ”Prescriptive analytics. Jag vet inte om jag lyckas så bra eller om någon ens lyssnar, men jag är säker på att konkurrenskraften inte kommer att bestå i vem som kan erbjuda de bästa servicetjänsterna. Slaget kommer att stå i vem som skapar tjänster som inte märks. Företag som är så datadrivna att tjänsten upphör att finnas.

Vi har fel mind-set när vi fokuserar på hur bra vi kan göra det för kunden i olika kanaler. Webtjänster för det ena och det andra.  Tjänsteutvecklingen måste istället vara datadriven med syfte att få tjänsten att försvinner för kunden. ALL framtida affärsutveckling inom tjänster kommer att handla om “anticipatory computing“.

Fredag
Nu är det snart helg och jag är bjuden till mannen som drog ett, om möjligt, ännu kortare strå än jag vid val av fru. Nämligen min svåger. Jag hoppas det blir en festivitet präglad av groteskt frosseri i hans billiga viner och jolmiga pilsner.

Några sköna låtar att inleda helgen med nedan.

Trevlig helg

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Transparens, tjänster & fredag

Leave a Reply

Your email address will not be published.