Innovationsanarki!

Snart sett alla bolag har insett att innovation är nyckeln till framgång. I våra platta organisationer sprutar det därför ut kreativa idéer i organisationer runt om i Sverige. Idéerna kommer inte sällan från unga fritänkande individer utan större mandat.

Det gör att innovationerna far runt i organisationen som lösspringande hundar med kopplet hängande efter dom. Detta skapar inte sällan oro för vad som pågår.

Därför tar karriärtaktiska mellanchefer tag i ett koppel och det uppstår ett mer eller mindre förankrat projekt.

innov

I alla stora organisationer går det därför mellanchefer med lynniga hundar i ett enda virrvarr. Hundar som drar åt helt olika håll, fastnar i varandras koppel, slåss i en enda stor anarki.

Organisationer har släppt loss innovationskraften men saknar organisation och processer för att kunna hantera den. Det saknas någon som regisserar innovationsinitiativen som en helhet. Just nu är det 10-20 regissörer som försöker klippa ihop det till en film. Den filmen kommer att suga!

Fortsätter vi i denna orgie av metaforer så kan man säga att varje film styrs av en duktig regissör, men castingen är allt.

Ta central kontroll över innovationsprocessen, men låt den individuella kraften vara lös.

Bok
Researcher danah boyd talks about teens, identity, and the future of digital Communication
Läste Danah boyd’s bok ”It’s Complicated” i påskhelgen. Den boken nyanserade min bild av unga människors syn på sina sociala kontexter, interiteten och vi föräldrars närmast paranoida syn på våra barns förehavanden. Synen på ”privat” är ofta kopplad till en önskan om privat i relation till de som har makt över oss. I barnens fall föräldrarna.

itscomplicated

Jag har själv haft bilden av mina barn som ”the over sharing generation”, men bara för att det är tillgängligt betyder det kanske inte att innehållet var avsett för mig. Vi rycker kidsens värld ur sitt samanhang och värderar det med vår syn på verkligheten. Ha inte dina barn på Facbook, och för allt i världen kommentera inte i deras digitala värld.

Vi lever i den tid då det framställs att ”30 är det nya 20” eller ”40 det nya 30”. Glöm det, för även om du framställer dig (och kanske ser ut) som 10 år yngre så ÄR DU en gubbe eller kärring! Läs Danah Boyd, hon skapar nyanser i en annars ensidig mediabild.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *