Hur skapas en företagskultur?

Många företagsledningar, inte minst på stora bolag, verkar tro att företagskultur är något man kan skapa ”uppifrån” och relativt snabbt. Ord som ”Kundorientering”, ”Transparens”, ”Mod”, ”Agilitet” och ”Anpassning” skrivs på affischer, väggar och i kundtidningar.

Inte sällan är det ord och egenskaper som tagit tid att landa hos dessa företagsledningar, vilket i sin tur gör att dom för längesedan blivit uddlösa.

Om jag idag skulle säga att företaget borde ha kundorientering i sitt DNA så skulle varje företagsledning utbrista ”SJÄLVKLART”. Men skulle jag istället säga att företaget borde ha en ”datadriven företagskultur” skulle det inte vara lika självklart.

Vad jag menar är att varje företag väntar till alla andra har samma värdegrund och därmed blir den uddlös. Om 3 år kommer det att vara självklart att ha en datadriven kultur.

Fake-kultur
Många stora företag har idag insett att deras storlek är deras begränsning. År av industriell evolution har skapat trögrörliga giganter som har svårt att anpassa sig till dagens snabba affärsklimat. Många försöker därför skapa en kultur av ”start up-företagens” snabbrörlighet och agilitet.

Men den kulturen kommer aldrig att bottna i något för man har personal som har som fokus på att eliminera personlig risk och man har en infrastruktur som inte medger förändring. Det fungerar inte!

Riktig kultur
Jag tror att riktig företagskultur är när ALLA på företaget vet EXAKT vad man jobbar mot varje dag. Oavsett funktion så bidrar man till samma sak. Kultur kommer ur ett passionerat kollektiv som alla vet var dom ska och gillar att ta sig dig. Inte av en affisch i fika-rummet.

Men jag tror lika mycket på att odla sin personliga arbetskultur. Våga välja bort och inte vara allt. Jag jobbar med att skapa exceptionella kundupplevelser genom Innovation, Information och Interaktion via mina core values.

Oavsett vilken kultur man strävar mot så kan den inte med trovärdighet vara allt för alla.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *