Djävulens advokater

Att jobba med affärsutveckling är nog bland det roligaste jag vet, men det är också en av de svåraste saker jag vet. Tidigt i processen tycker alla att det är roligt med lite ”tokiga idéer”. Men därifrån, hela vägen till implementation, är det nästan alltid en ”bumpy ride”.

Efter de tokroliga inledande mötena så ”måste vi komma ner på jorden” eller ”bli lite allvarliga”. Dessa två citat betyder att vi skall utveckla något som är känt, något som vi kan förhålla oss till.

Vi borde göra som Apple”, ”bli mer som Google” eller ”göra något i stil med Amazon”. Våra hjärnor fullkomligt skriker efter att ta ned det till något som redan är känt och på det viset reducera osäkerhet. Men att ta något befintligt och göra det lite bättre är inte innovation, det är produktutveckling! CAPISH?

Djävulens advokater
I alla projekt finns det människor som älskar att ta på sig rollen som ”Djävulens advokat”. Fram med kors, sprutor och vigvatten! Rollen som Djävulens advokat är ett sätt att döda idéer och innovationer utan att ta någon som helst egen social risk. Det är ju djävulen som tycker det, right? FUCK THEM! Dom kan dra ner till sin uppdragsgivare.

Implementation
Ingen innovationsprocess är värd något om den inte implementeras. Jag högaktar alla som driver innovationer i mål. Dom präglas i regel av ett personligt mod och en fantastisk uthållighet. Läste om utvecklaren på 3M som inte fick igenom sin innovation av Scotch tape. Han struntade i det, fortsatte att beställa utvecklingsmaterial inom ramen för sin attesträtt och resten är historia. Förankra mindre!

Jag högaktar dom, för dom är väldigt få i en miljö där kollegorna aldrig kan klandras. Dom har ju inte gjort något!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Djävulens advokater

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *