Att göra direkt efter påsk!

När du kommer tillbaka till jobbet efter påsken så föreslår jag att du gör följande: Du tar vägen via företagets analys- eller BI avdelning. Titta lite närmare på människorna som arbetar där, se dom i ögonen, prata lite med dom. Därefter rekommenderar jag att du sjunker ner, reflekterar och väntar på att dina lugnande tabletter skall börja verka. Dom du mötte där är basen för företagets framtida affär!

og

Bolagsvärde
Många företag står och stampar på samma plats och erbjuder fortfarande fina produktfördelar och fina features. Inte sällan med ett bolagsvärde i kräftgång.

Bolag som lyckas bättre är data- och informationsdrivna bolag som GSK, American Express och Netflix. Andra har lyckats ännu bättre och sett sina bolagsvärden resa sig mot universum. Exempel som Tripadvisor, Google och D&B.

Vad dom bolagen har gjort är att dom har skapat en datadriven företagskultur och insett att informationen har blivit produkten! Dom har insett att information har gått från en intern källa för beslutsfattande, till att bli en tillgång som man måste kommersialisera.

Hjärtinfarkt
Vad som får dig att ta dig åt strålningarna i vänsterarmen är ditt besök på din analysavdelning. Dom killarna och tjejerna är själva fundamentet i den nya affärsmodellen. Dom är basen i framtidens produkter och tjänster, dom formar framtidens kundupplevelser.

Orsaken till din begynnande infarkt ligger i att du har en reaktiv BI avdelning som ”crunchar” intern backofficedata i Qlikview. Bara att skriva om detta genererar ett lätt tryck över bröstet för mig.

Dom är nämligen anställda på helt andra premisser än datadrivna bolag. Dom är världens bästa DVD-tryckare på Netflix.

Dom som arbetar med information på bolaget måste vara en del av affärsutvecklingen och i transformeringen mot helt nya informationsprodukter. Jag må vara fördomsfull, men det mest kreativa människorna har inte sin högborg inom traditionell Business intelligence.

Gör så här
Jag föreslår att DU funderar på hur man kan göra din produkt eller tjänst till en informationsprodukt. Vilken data kan man kombinera för att skapa magi. Kan man göra informationen social? Sedan tar du med dig dina knastertorra statistiker och gör underverk.

Nedan är en video (som är jäkligt ”cheesy”) men som är ett bra exempel på en social informationsprodukt.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Att göra direkt efter påsk!

Leave a Reply

Your email address will not be published.