Är du en av dom?

Vi har alla träffat på dom. Dom som skapar dynamik i ett konferensrum, dom som blixtrande kommer med lösningar på komplexa problem, dom som kan se samanhang när vi andra är låsta. Redan 2004 skrev Dorothy Leonard och Walter Swap i HBR om dessa personer. Dom kallade dem för ”Deep smarts”.

Min erfarenhet (och delvis artikeln) är att det handlar om människor som är extremt informerade i kombination med modig intuition. Det går inte att se samanhang om vi inte är djupt intresserade av det som händer omkring oss. Om vi inte läser, lyssnar och ”tar in” så kan vi inte heller vara ”Deep smarts”. Min gode vän Lars Norrman är ett exempel på en Deep smart, och jag vet också hur mycket tid han lägger ner på att tolka sin omvärld. Men största orsaken ligger i hans attityd, att se möjligheter när andra ser problem, att diskutera lösningar när andra ser hinder.

Antropologer
Alla jag känner som är innovativa är också väldigt nyfikna. Dom betraktar sin omgivning med nyfiket, öppet sinne. Åker dom exempelvis taxi så betraktar dom alla listiga lösningar chauffören gjort för att förenkla sin vardag. Lösningar som kan kommersialiseras.

Vi lever i en tid när co-creation är på modet och där kunderna förväntas spela en stor roll för affärsutvecklingen.  Jag tror att det är bra för produkt- och tjänsteutveckling, men har ett mindre värde för direkt banbrytande innovationer.

Co-creation på 80-talet skulle leda till fokus på snabbare återspolning av videokasetter! Inte till DVD. Kunder och andra intressenter skickar signalerna till oss, men det kommer ann på affärsutvecklarna att skapa innovationerna!

Korsbefruktning
En annan egenskap för innovation är förmågan till korsbefruktande tankar. Att se något i relation till något annat, som i sin tur bildar något nytt, något överraskande. Moderna tangentbord har sitt ursprung i pianot, datorernas hålkort hämtade inspiration från vävmaskiner, rulltrappan kommer från en åk-attraktion på nöjesfältet på Coney Island.

I den digitala affärsutvecklingen är korsbefruktning en förutsättning. Om man är datadriven affärsutvecklare bör man från morgon till kväll tänka på “vilken data kan jag kombinera min befintliga data med, för att skapa något nytt?”. Att “cruncha” existerande data är intressant, men att kombinera är ännu intressantare!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Är du en av dom?

  1. Å andra sidan, även om en kund upplever sin verklighet utifrån sina premisser så krävs det ingen raketforskare vare sig bland andra kunder eller affärsutvecklare, för att översätta behovet av “spola i musiken” till något annat än kassetter genom lite “varför” övningar. VAD man vill är väldigt sällan HUR man vill få det gjort.
    Samma sak med klassikern att kunder skulle säga “snabbare hästar” istället för göra bilar bättre. Kanske ett kundelände har sett hur tågen funkar och vill göra samma sak med personlig transport.
    För övrigt är du helt omöjlig att få tag på.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *