Modern produktinnovation

Precis som förutsättningarna för marknadsorganisationer är totalt förändrade, så är det på samma sätt när det gäller produktutveckling. Marknadsavdelningar som arbetar enligt ”den gamla skolan” får ingen effekt i sin kommunikation. Produktutvecklare som arbetar enligt den gamla skolan skapar produkter som helt eller delvis dödar kundrelationen direkt efter transaktionen. Men i modern produktutveckling förlänger man och stärker relationen genom att göra den digital och social.

När man produktutvecklar kan man fundera på om man skall utveckla en ”vitamin” eller en ”smärtstillande”. Tittar vi på investerare och aktieägare så vill dom ensidigt att produkten skall lösa ett problem för någon, dvs något ”smärtstillande”. En vitamin däremot vet man inte om den har någon effekt för användaren. Den adresserar ett emotionellt behov.

fbp

Tittar vi på den senaste tidens stora ”produkter” som Facebook, Instagram, Pinterest, så kan man fundera på om dom tillfredsställer ett emotionellt behov eller löser ett reellt problem. Dom är “både och” genom att börja som en vitamin som skapar en så stark vana att de senare blir en ”smärtstillande”. Det är som att det kliar att kolla sin Facebook lättnaden blir när man kliar tillbaka.

Mobilitet
Nyckeln är inte bara att göra produkter digitala, utan även koppla dom till mobilitet. Den genomsnittlige Smartphone-användaren kollar sin mobil 50-150 gånger per dag! Många betydligt fler än så. Hur kan lite kod skapa ett så narkotika liknande behov? Det handlar om att trigga ”belöningssystemet”. När vi förväntar oss en belöning så sätter dopaminet igång i hjärnan. Belöningen kan vara en ”like” eller någon form av ”överraskning”. Man måste därför, genom digitala produkter, skapa ett ”belöningssystem” som gör att det blir till ett behov och en vana som man gör ometvetet.

Om man lyckas
Lyckas man att skapa den typen av produkter får man så mycket vinster på köpet

  • Man ökar ”Customer life time value”
  • Man minskar priskänsligheten hos konsumenterna
  • Man ökar tillväxten genom socialt engagemang och delning
  • Man minskar sårbarheten från konkurrenter
  • Produkten blir också marknadskommunikationen

Tänk på Google som sökmotor. Microsoft Bing löser exakt samma behov som Google, men hur ofta använder du den sökmotorn? Vanan hindrar dig från att byta sökmotor, även om dom löser EXAKT samma behov.

E.ON
Just nu pågår en kampanj där E.ON ger bort 120.000 smarta elmätare. Till dessa ”smarta elmätare” finns en mobil app som ger kunden kontroll över sin elförbrukning. Detta är ett exempel på modern produktutveckling, där man transformerar en totalt själlös produkt som en kilowatt-timma till en digital upplevelse.

Utmaningen är dock att den digitala upplevelsen konkurrerar med andra digitala upplevelser i telefonen. Att få kontroll över sin energiförbrukning är en värdeskapande tjänst, men den motsvarar inte Facebooks heroinberoende. Tricket, tror jag, är att skapa tjänster som triggar hjärnans belöningssystem på olika sätt. Oavsett så är det ett briljant exempel på produktutveckling och digital transformering.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Modern produktinnovation

  1. Sanningen är nu dokumenterad. Hoppas att många personer i rollerna dom du tar upp har möjligheten att läsa problemformuleringsrna. Frågan som uppstår genast är hur se skall förändra dig och sina organisationer för att skapa resultat. Vi är några som har djup insikt i hur man bör angripa elefanten. Behovet av hjälp är av bibliska proportioner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *