Därför misslyckas Big data-projekt

Big data är på tapeten inom många företag just nu. Men på tapeten är just vad det är, för väldigt få får någonting gjort i frågan. Men det känns lite som ett behov som håller på att brisera och här följer min lilla analys om varför.

Marknadsavdelningen
Marknadskommunikatörerna har den senaste tiden fått vittring på tekniken! Varje sund marknadsavdelning inser att man måste ha en data-driven arbetskultur för att få resultat. Därför ser man Big data som den heliga graalen och ägnar mycket tid åt att gnälla på IT’s oförmåga att skapa en teknisk infrastruktur för Big data. Man söker dessutom ständigt upp nya typer av marknadsnära tekniska lösningar som “promotas” för IT.

Affärsutveckling
Även affärsutvecklare har fått vittring på tekniken. De som är kloka har insett att värdet inte längre ligger i fysiska produkter utan i IP, design och framför allt data. Dessa affärsutvecklare fullkomligt skriker efter information att affärsutveckla på/ur. Dom säger sig vilja utveckla data till något värdeskapande för kunden. Men väldigt få kan formulera vilken data dom vill ha och varför. 

Analysavdelningen
Analysavdelningen skriker efter Big data. Högst skriker de nyvakna BI-analytiker som har börjat kalla sig ”data scientists”, men som angriper Big data på samma sätt som dom angrep Datawarehouse-frågan för 5-10 år sedan. Dvs fullt fokus på att titta i backspegeln. Men det hindrar dom inte från att jaga IT med förslag till tekniska lösningar med ett analysperspektiv.

IT-avdelningen
Ur denna kakafoni av olika teknikförslag förväntas IT komma med en plattform för Big data. Men i avsaknad av integritet blir man paralyserad och drunknar i alla olika tekniska förslag.Resultatet blir passivitet eller förstudie…..

bigdproj

Lösningen
Det finns säkert många som inte håller med mig, men stora delar av ett Big data-initiativ ägs av IT. Big data är ett ”tvärfunktionellt” initiativ, dvs det berör nästan alla affärsmässiga avdelningar. Ser man det inte tvärfunktionellt kommer man få en begränsad utväxling. Samma sjuka som vi sett i 10 år när det gäller CRM.

Förr var CRM hårt kopplat till försäljning, till att idag beröra hela organisationen. Samma kommer vi att se med Big data. Just nu är Big data som en herrelös hund som alla talar om och frågan är bara vem som tar tag i kopplet. För mig borde det vara en IT avdelning full av integritet, som samlar in behoven, inte förslagen på lösningar. En IT-avdelning som betraktar behoven tvärfunktionellt och skapar en plattform som möjliggör steget mot en data-driven organisation.

När plattformen väl är på plats är det jävligt många kommunikatörer, affärsutvecklare och analytiker som har en del att bevisa!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *