Anställ en knarkhandlare idag!

Tänkte följa upp mitt tidigare inlägg om modern produktutveckling. Om vikten av att skapa en vana och ett behov när man digitaliserar sina produkter och tjänster. Framgångsreceptet är att ta kontakt med knarkhandlar’n på din ort! Kolla lite hur han (eller kanske hon) gör.

För att fånga kundernas vana med din digitala produkt eller tjänst så måste det till en ”trigger”. Dina marknadskommunikatörers första och kanske enda tanke är att utveckla externa triggers som dyr och bred reklam.  Typ Cola-maskinen som frågar om du är törstig. Jag föreslår att du tittar på dom, ler och ber dom dra åt helvete. Sedan slår du dig i slang med vår gode vän drugdealern.

likes

Ångest
Jag har en vän (visst förefaller det osannolikt) som tittar i sin telefon var 20:e sekund. Trots att han skulle få en notifikation om något hänt så kan han inte låta bli. Vi måste lista ut vad som ligger till grund för dessa beteenden och att det beteendet kopplas till just din plattform.

Telefonen har blivit den nya ciggen när man blir ensam på krogen, den används när man är uttråkad, känner ensamhet eller rastlöshet. Den kopplar även extremt hårt till bekräftelse. Är jag behövd? Är min person värd att kommunicera med? Är jag relevant? Har jag kontroll? De må vara cyniskt, men det är exakt dessa mänskliga triggers man skall utnyttja!

Men det går inte att fråga människor vad dom går igång på. Dom kommer att säga att dom läser ledaren i Svenska dagbladet eller rapporter från Boston consulting group. I själva verket botar dom sin informationsångest med katt-filmer på Youtube, kollar om någon ”likat” bilden på den senaste kaffe-latten alternativt konsumerar lite porr på Youporn.

Tricket är att ta reda på exakt hur dom kände sig när ovanstående ”triggers” slår till. Ytterligare intressant är det när man kopplar dessa triggers till olika ”persona”.

lc

Exempel
Tar man det förra exemplet med E.ON’s smarta elmätare så skulle man kunna identifiera persona och adressera med olika triggers i appen.

  • Den paranoida – som hela tiden måste kolla om kaffekokaren eller strykhjärnet är avstängt
  • Den snåla – som hela tiden måste kolla som förbrukningen inte överstiger X kWh eller kronor.
  • Den försiktiga – som hela tiden vill ha kontroll på husets status

Finns sannolikt en stor grupp informationsknarkare vars behov man kan tillfredsställa med en välkomponerad fix!

Modellen
Enligt beteendevetare finns det tre saker som måste samverka för att en trigger skall aktivera handling. Nämligen;

  • (A) Motivation
  • (B) Möjlighet att agera
  • (C) Att man märker triggern

Tänk exempelvis på när du INTE svarar i din telefon.

  • Din svärmor ringer – (A)
  • Telefonen ligger i bilen – (B)
  • Telefonen är på ljudlös – (C)

Men kan du få dessa tre att samverka på just din plattform så har du sannolikt grunden för ett trevligt knarkimperium av informationsknarkande kunder.

Fredag
Nu vankas snart helg och själv kommer jag knarka avkoppling till 100%. Kanske lyssna på den grymma remixen på Seinabo Sey’s Younger som finns bland lite nya låtar nedan.

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Anställ en knarkhandlare idag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *