Affärsutveckla din bil

Har i helgen funderat lite över mitt förhållande till min bil. Jag är ganska långt ifrån någon bilentusiast. Den tar mig från A till Ö och jag identifierar mig inte speciellt mycket med den. Den är i regel groteskt smutsig både invändigt och utvändigt.

Men tittar man på kommande generationer så är dom ännu mer ointresserade av bilen som en statusskapande ägodel. En bra smartphone är betydligt viktigare än en bil. Behöver man en så finns Zipcar alltid där.

Med allt kortare produktlivcykler blir det allt svårare att motivera ett bilköp för en halv- eller kanske en miljon kronor.

transportt

Vad som är intressant
Som med så mycket annat så tror jag att man skall se bilen OCH något. Bilen som en del av ett digitalt ekosystem.

Bilen tar automatiskt över spotify-kontot för föraren som kommer in i bilen, GPS-en tar över din Google kalender och anpassar färdbeskrivning samt färdväg. Dina ”wearable technology” vet om du är för bakis för att köra, kanske för trött eller påverkad av medicin. Dina Google glass blir bilens Head up display.

Tjänster
Om tesen ovan stämmer, dvs att bilen inte har någon proprietär teknologi, så kommer det kunna explodera av intressanta tjänster kopplat till bilen eller andra transportformer.

Det gör i sin tur att man kan sträcka ut produktlivcykler för en så kostsam produkt som en bil. Om man orkar och vill så tror jag att man borde ta några timmar och tänka BIL + x  = Upplevelse. Sedan affärsutveckla ur det.

Autonomous cars
Det finns starka psykologiska barriärer med tanken av att bilen kör själv. Men jag håller det inte för omöjligt att det inte är allt för avlägset att Uber har tillgång till din cloud-almanacka och står utanför dörren när du behöver den. Ingen förare i bilen och den åker först när du har tagit på dig säkerhetsbältet. Betalningen sker automatisk kopplat till din betallösning.

Oavsett vad som händer, så är jag tämligen säker på att det kommer uppstå fantastiska möjligheter för kreativa start-ups kopplat till transporter.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *