Marknadsföring är disrupted

Bakgrund
Tänk på tillgången på produktinformation före Internet. Så oerhört begränsad. Avsändaren var i regel en produkttillverkare som levererade information om produktfördelar och produktegenskaper. Den som investerade mest i marknadskommunikation vann fördelen av att vara ”top of mind” hos konsumenterna och därmed den produktinformation man konsumerade först. I regel fanns ganska få produkter inom varje produktkategori och produkterna utvecklades ganska marginellt.

Om produkten mötte de grundläggande behoven konverterades marknadskommunikation till köp.

Leverantören kunde styra konsumentens bild av produktens fördelar och värde.

Som konsument kunde man med lite tur få en något mer nyanserad bild via en test i Råd&Rön eller tv-programmet Plus.

AD2

Modellen
Utifrån ”modellen” ovan, formades relationen mellan marknadsavdelningar och reklambyråer. Marknadsavdelningens syfte var att översätta ingenjörernas produktinformaiton till marknadsmässig information. Därefter tog reklambyrån över och kreerade produkt- och varumärkeslöften som man likt en gåsleverbonde tryckte ner i halsen på konsumenterna. Allt via dom få kanaler som fanns tillgängliga för konsumenterna.

Och så här har det fortsatt och fortsatt och fortsatt och fungerar på många håll även idag.

Nutid
Den ”nya” dynamiken känner vi alla till:

  • Det finns en överleverans av produkter och tjänster
  • Kanalerna är extremt många och man rör sig nyckfullt mellan dom
  • Förtroendet för information som levereras från stora organisationer är lågt
  • Kopplingen mellan marknadsbudskap och produkt är låg. Man har sett reklamen, men har ingen aning om produkten eller tjänsten.
  • Irrelevant information (fel tillfälle, fel situation etc) kommer alltid att gå förbi

Man behöver ju inte direkt vara kärnfysiker för att förstå att kombinationen av ovanstående inte fungerar.

vzw

Framtid
Om vi eventuellt är överens om att det ser ut på det här viset så kanske man måste göra förändringar.

Om produktinformation finns i överflöd på webben och i sociala medier så kanske marknadsorganisationens syfte måste vara att förhålla sig till informationen, utveckla informationen, utnyttja informationen. Allt i syfte att fånga ”business moments”.

Min gode vän Christer Soelberg skriver förtjänstfullt i Resumé om sitt sökande efter framtidens reklambyrå. Personligen tror jag att dessa står att finna i en inkorporerad del av kundernas produkt- och tjänsteutveckling. Detta i syfte att öka den marknadsmässiga kreativiteten och framför allt omvandla produkter och tjänster till en kommunikativ upplevelse

Som det är just nu så går stora summor reklampengar till en marknadskommunikativ soptipp.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Marknadsföring är disrupted

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *