Generation Z

Under julen har jag haft tillfälle att betrakta min yngsta dotter. Hon tillhör en generation som har många namn; Generation Z eller iGeneration.  En generation som bara har sett en digital värld. Vi har alla hört historien om en ”kompis” vars barn drog fingret över tv’n för att byta kanal.

Men ännu viktigare är kanske att det är en generation som står helt utanför traditionella marknadsmässiga touchpoints. Man talar ofta om att ett varumärke behöver 8 touchpoints för att någon skall göra ett köp. Men alla tidigare marknadsmässiga regler, formler och modeller har upphört att fungera för den här generationen.

Alla vi som nu verkar i ett marknadsmässigt sammanhang är fostrade i en tid av radio, tablå TV, papperstidningar etc. Jag tror knappast min dotter är unik med att inte konsumera någon av dessa kanaler.

www.creep.ru

Vad gör man?
Under slutet av 90-talet arbetade jag som konsult inom CRM i sann Peppers & Rogers – anda. Nämligen 1to1 marketing. Jag hade pluggat Kotler, Porter och AIDA-modellen satt i ryggraden. Det har varit (och är) jäkligt jobbigt att skrota allt det. Men skrot är det! 1to1 har blivit 1 to 1 to many.

Det är en generation som är extremt exkluderande och sanningarna finns enbart inom deras ”tribe”. Utanför denna står företagen på kö för att få access. Företag som lockar med funktioner, egenskaper och produktattribut får stå utanför och se hur snyggare, coolare varumärken får komma in. Allt vi lärt oss om produktfördelar måste vi förtränga.

Gartner talar mycket om “business moments“, vilket jag tycker är extremt intressant. Så inte nog med att vi inte kan kontrollera marknadskommunikationen, vi kan inte heller kontrollera transaktionerna. Sättet köp görs är extremt nyckfullt. Att få viss insikt i dessa ”business moments” tror jag är en marknadsmässig framgångsfaktor.

Generation Z, dom jävlarna! Jag önskar att jag skrivit texten till Style of Eye’s sköna låt nedan.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Generation Z

  1. Hej Patrik, du och jag tillhörde en annan generation z på äggatan/logatan en gg i tiden 🙂 hittade din blogg av en slump, kul att läsa dina tankar och inlägg. Minns hur vi gömde oss i den eterdoftande operationssalen där din pappa hade sin veterinärpraktik… Hälsningar från din gamla barndomskompis Anki

Leave a Reply

Your email address will not be published.