Anpassa dig inte!

Alla vi människor har ett grundläggande behov att vara älskade, respekterade samt vara en del av ett samanhang. Det gör att man spelar på sin personlighet och anpassar den efter olika situationer. Man gör våld på sina värderingar och åsikter i en önskan att få vara en del av en grupp eller ett samanhang.

SLUTA GENAST MED DET!

Om man istället försöker vara trygg i sin personlighet och vågar stå för sina åsikter så uppstår det en enorm personlig vinst.

Den personliga vinsten
Om man blir avvisad från ett samanhang eller kanske inte ens omtyckt så fungerar integriteten som en krockkudde. Dvs har man anpassat sina värderingar till omgivningen och ändå blir ratad, så kopplar man det till en skam för sin egen personlighet.

Har man stått för sina åsikter är personligheten osårbar och avvisningen från samanhanget blir kopplad till åsikten. Då är det bara att säga fuck off och gå vidare!

CX utan integritet
Jag är medveten om att jag har skrivit massor om förflyttningen av makt, från företag till konsument. Men jag börjar tycka att det har gått för långt i företags vilja att vara älskad av alla. Det blir lite som med personligheten ovan. Pudlarna står som spön i backen även om det finns en stor andel helt rubbade konsumenter som själva är orsaken till problemen.

I viljan till att vara så fruktansvärt kundorienterade så säljer företagen ibland ut sina värderingar. Man blir dessutom extremt reaktiv i relation till kunderna.

Den som tvättat sin H&M sidenblus i 90 grader borde få veta att dom är hjärndöda  istället för att få en ny blus. Den som klagar på bristen på lounger för Ryainair borde få sitta med dumstrut hela flighten.

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *