Tomma blickar & gapande munnar!

Fredagstanke 1 – Förändring
I veckan talade jag med min vän L. Uppgivet sa han; ” Var jag än kommer så möts jag av gapande munnar och tomma blickar”. Jag tänkte lite på vad han sa och tror jag kom på ett av grundproblemen.

Dessa tomma blickar är ett symptom på uppgivenhet, som i sin tur är ett resultat av att man inte älskar och trivs med förändring. För bara 10 år sedan var förändring något man gjorde för att vitalisera och ruska om. Det blev en tokrolig aktivitet för företaget som man som anställd kunde betrakta från sidan.

Idag är förändring varje företags livsnerv och man blir uppgiven om förändringen äger människorna och organisationerna istället för tvärtom. Känner man så, förändrar sig först när det gör så fruktansvärt ont att det inte fungerar längre.

Förändringen gör då lika ont, men blir ganska meningslös. För när man väl genomfört förändringen, senare än alla andra är man fortfarande operativt, marknadsmässigt, produktmässigt och organisatoriskt på efterkälken. Vi måste älska och leva förändring för då hamnar vi inte tillräckligt djupt för att förändringen skall bli lönlös eller åtminstone väldigt svår.

Vi vet när en organisation hamnat tillräckligt djup. Du möts nämligen av tomma blickar och halvöppna munnar!

relation

Fredagstanke 2 – När konsumenter blir producenter
Om vi bara går tillbaka några få år i tiden så uppstod områden där konsumenter blev producenter av olika slag. Vi blev som individer producenter av ”tidningar”, åsikter, appar, förläggande av böcker, återförsäljare av musik och film etc. Varje person blev en lättversion av ett digitalt företag.

Fundera lite på vad som hänt med många marknader sedan dess! Tänk nu ett par steg framåt när nästan alla människor på planeten går från att bara vara konsumenter till digitala producenter. Allt från att hyra ut sin garageinfart som parkeringsplats när man inte är hemma till att bli energiproducent av överskottsenergi från solpaneler och vindsnurror.

Bli producenter av 3D-printade reservdelar, där man går rakt in i värdekedjan i befintliga affärsmodeller.

Konkurrera med transportföretag, genom att få resan till Oslo betald, genom att man tar med sig ett antal expresspaket.

prcsc

Fredagstanke 3 – Dynamiken i konsultbranschen
Funderat lite på dynamiken i konsultbranschen. Det är ett enormt förtroende att släppas in i en organisation som man inte tillhör. Att få reda på saker, se bra och dåliga strukturer, få veta saker som uppdragsgivarens konkurrenter skulle vinna enormt på. Det är ett förtroende man måste förvalta.

På andra sidan har man som konsult en arbetsgivare som vill ha tillväxt och lönsamhet. Genom det har varje konsult ett mer eller mindre uttalat ansvar att merförsälja hos sin uppdragsgivare. En inte helt orimlig ekvation.

Men svaret på ekvationen heter integritet! Ekvationen ser nämligen ut så här

Som konsult får man en unik inblick i uppdragsgivarens problem/behov/utmaningar. Som konsult har man ett ansvar att inte se det som en säljmöjlighet, utan ansvaret ligger i att förstå behovet. Då menar jag förstå behovet på riktigt!

Konsultens arbetsgivare har till uppgift att kunna tillhandahålla kompetens som möter marknadens behov. Kompetensmässigt, socialt, etc. På det viset kan konsultföretaget möta behovet hos konsultens uppdragsgivare och det uppstår ett värde. Då löser man ett problem, man säljer inte! Kan inte konsultföretaget erbjuda rätt resurser skall man därför ge fan i att sälja. För integritetsförlusten kommer annars med på köpet!

Avslutar med en skön helgspellista nedan.

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.