Kundupplevelse: 10 budord

Har petat ihop 10 “budord” som är mer eller mindre enkla och som garanterat bidrar till en mer kundcentererad organisation. Allt måste kanske inte alltid vara perfekt, men jag tror att man hela tiden måste jobba med några av dom. Lycka till!

222

  1. Fråga dig om ditt företag skulle vara saknat om det inte fanns. Om svaret är nej, så gör något åt det.
  2. Ta reda på varför dina kunder köper av dig och ta reda på varför de andra inte köper av dig. Förstärk det ena och åtgärda det andra.
  3. Ta alla dina massmarknadsföringspengar och ge dom till personalen för att skapa överraskande kundupplevelser. Kundupplevelsen är den nya reklamen!
  4. Ge all personal utrymme att odla sin personlighet och ge dom mandat att leverera fantastiska kundupplevelser. Låt dom anställda spela matchen!
  5. Fokusera på exceptionell ”User experience” i alla digitala kanaler och som i alla lägen minskar friktionen mellan ”maskin” och människa.

pzza

  1. Omvandla samtliga interna processer till kundens ”interaktions-resa”. Det handlar inte om dig och din organisation!
  2. Leverera det du lovar att leverera. Din kommunikation är ett varumärkeslöfte!
  3. Digitalisera allt! Produkter, tjänster, kommunikation och fysisk miljö. Det är en överlevnadsfråga. Punkt.
  4. Skapa en kultur av normbrytande, risktagande och nostalgihat.
  5. Be kunderna om feedback, men bara om du kommer att agera på den!

Kanske några av dessa kan fungera som mål för 2014 för någon.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.