Big data: 4 former av analys 2 (3)

Big data är inte bara Big! Med tanke på alla källor (se del 1) så är den förvisso Big, men den är framförallt komplex. Big är på gränsen till missvisande.

Men mer intressant är kanske vad man vill analysera. Titta på de fyra analysformerna nedan. Vi har en tendens att tänka och fastna i de första två. Där har vi våra BI-traditioner. Att bara sitta och konstatera massor av saker tar oss inte till månen!

bigdataanalys

  1. Descriptive analytics – Vad hände?
    Här har vi det som det flesta verkar avguda. Infographics-visualisering via Qlikview och andra applikationer. Förenklingarnas paradis!
  2. Diagnostic analytics – Varför hände det?
    Här finns de mer erfarna analytikerna som gillar att borra i data. Men både denna och den föregående är som att köra bil och bara titta i backspegeln!
  3. Predictive analytics – Vad kommer att hända?
    Eftersom INGEN av oss kan förutspå framtiden kan detta åtminstone ge oss en indikation. Jag är långt ifrån någon stjärnanalytiker, förutom en helvetes intuition, men det riktiga värdet börjar uppstå här.
  4. Prescriptive analytics – Hur får vi det att hända?
    Nu snackar vi! Insikter som kopplar till operativa beslut. Kommer kampanjen att funka? Kommer produkten att sälja? Är målgruppen rätt?

Fyran visar också hur vi förändrar marknadskommunikation. Tidigare la vi ut en marknadsmässig bombmatta för att sedan följa upp. Nu “jabbar” vi massor innan vi sätter in högerkroken (för att citera Gary Vaynerchuk .

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.