Två frågor: Mattias Brandt

I början av 2000-talet var jag en någorlunda erfaren SAP konsult. Vid den tiden var SAP konsulter brännheta på arbetsmarknaden. Flera gånger i veckan fick man det ena bättre jobb- eller kontraktserbjudandet än det andra.

I vårt extrema högmod noterade vi inte att rekryterarna såg på oss med samma ögon som en trafficking-snubbe ser på en nybadad östeuropeisk 17-åring…. En köttig handelsvara!

Mattias Brandt arbetar som SAP Recruitment Specialist and Practice Lead at Red Commerce och vi har följt varandra under åren. Han var bland annat den som rekryterade mig till SAP. (har länge funderat på om jag möjligen blev inkvoterad……)

Jag respekterar Mattias sätt att rekrytera, hans uthållighet och konsekvens. Men också en trevlig och balanserade framtoning. Han är en udda fågel i en bransch som mest verkar bestå av blodtörstiga gamar.

mattias

På vilket sätt har kompetensbehovet förändrats de senaste åren?
Det kanske är en ytlig observation men i min värld är den tydligaste skillnaden att företag inte längre frågar efter IT experter utan verksamhetskonsulter med IT kunskap. Det tekniska läggs på billigare resurser. Det gör också att mitt jobb idag är lite svårare än vad det var tidigare. Förut räckte det med att folk kunde stava till SAP, med andra ord utföra uppgiften, inte lika mycket vikt las vid analyserings och kommunikationsförmåga, personlighet etc.

Idag vill företag ha seniora konsulter som måste ha djup kompetens inom minst två/tre specifika områden, helst fullt reseflexibla barnlösa 30-40 åringar som inte har något privatliv utan som lever för att jobba och inte jobba för att leva.

workaholic2

Vilka är, enligt dig, de viktigaste egenskaperna hos dom du rekryterar?
Om vi förutsätter att man besitter rätt kompetens så är de viktigaste mjuka egenskaperna som jag också saknar hos många svenska kandidater att veta vad man vill! / beslutsamhet. Folk känner ofta att det är dags att röra på sig och vill se något annat men man vet inte vad de vill göra.

Vidare att vara kommunikativ samt att kunna sälja sig själv. Ha en förmåga att se helhetsbild och inte stirra sig blind på sitt område / förstå vart företaget är på väg och vilken roll de har i att de ska nå dit.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *