Ljug inte på Facebook!

Läste en spännande undersökning om varumärken. Det visade sig att polariserade varumärken ofta hade störst ”brand awareness”. Alltså polariserade i den meningen att man antingen älskade eller hatade dom.

Som företag kan man välja väg. Antingen försöka vinna över de som inte gillar det man står för, eller så kan man tvärt om förstärka det man står för. Jag tror på det sistnämnda!

Ditt personliga varumärke
Ovanstående fick mig att fundera på oss som individer. Alla gillar definitivt inte allt jag säger och står för, men du kan vara ganska säker på att det gäller dig också! Men fy f.. för ängsliga konformister ägnar hela sitt liv åt att försöka bli omtyckta av alla.

I denna strävan blir man en personlig version av Milli Vanilli (för er unga; en ”söt” popduo som inte kunde sjunga så andra sjöng på skivorna tills det avslöjades) på Facebook där den största drivkraften är att bli bekräftad av alla.

narc

Men risken är att du, precis som Milli Vanilli kommer att framstå som en fake, en yta som inte bottnar i något äkta. För vi är fulare, ensammare, fattigare, oroligare, har mindre perfekta barn, ligger mindre, äter sämre mat än vad vi försöker påvisa i den sociala sfären. MEN vi är ju likaväl 100% unika, har fantastiska egenskaper och är spännande i oss själva. Varför inte odla den sidan, förstärka den, vara stolt för den. OAVSETT om den ogillas av några.

Jag vet som sagt att långt ifrån alla gillar det jag står för och den jag är men ”what you see is what you get”.  Jag tänker inte ägna livet åt att spela teater i det omöjliga försöket att bli gillad av alla. Min morsa gillar mig till exempel!

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.