Mer cohones till folket

För några år sedan tänkte jag överraska min fru med att boka bord på restaurangen El Bulli utanför Barcelona. Jag kommer ihåg hur nöjd jag var med min förmåga att vara förutseende, genom att ringa till restaurangen 10 månader för önskat datum.

Hur blev då den romantiska födelsedagsmiddagen? Den blev inte! Jag visste att det var en populär restaurang, men inte att 2 miljoner människor varje år försökte få bord på en restaurang med 15 bord.

4P
Alla vi som tragglat Kotler’s 4P (Pris, Produkt, Plats, Påverkan) inser att det är helt andra dynamiker nu. Restaurangen ligger otillgängligt, kostar mycket, annonserar inte och har en komplicerad produkt. Svaret heter kompromisslös innovation. Kocken Ferran Adrià bröt alla gränser som gick. Med ett extremt mod bröt han mot ”reglerna” för ”fine dining” som skapats i Lyon av Paul Bocuse och company.

cohon

Man stängde dessutom restaurangen flera månader varje år för att bara jobba med innovation. Under dessa månader sökte man hela tiden inspiration utanför restaurangbranschen. Till slut stängdes restaurangen helt för att göra något nytt.

Varför är vi inte El Bulli?
De flesta av oss har inte tillräckligt med ”chones”! ENDA sättet att skapa riktig innovation är att ha idéer som gör människor rädda. Den typen av idéer är nästan alltid sprungna ur att man ifrågasätter allt. Att man skapar en miljö av ifrågasättande och inte stigmatiserar okonventionella angreppssätt. Att man släpper den fruktlösa idén om att ha med trötta reaktionärer i innovationsprojekt.

Bli ett barn! Ställ konstant frågor av typen:

  • – Vilka regler har vårt företag och varför?
  • – Inom vilka områden lägger vi för lite tid och resurser?
  • – Var lägger vi för mycket fokus?
  • – Vad har organisationen aldrig varit rädd för som skulle kunna förstöra det inom 5 år?
  • – Vad har företaget alltid varit rädd för som skulle kunna bli en tillgång?

Sist men inte minst sluta säg ”eller” och börja säg ”och”. Magi uppstår nästan alltid i kombination med något annat.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *