Konsulter på shit-list

Läste en väldigt spännande artikel om konsultbranschen i oktober-numret av Harvard Business review. Den handlade om hur konsultbranschen kommer att bli ”disrupted”. Den borde läsas av alla i branschen och i synnerhet dom som i årtionden haft en oförändrad affärsmodell.

Konsultköparna
Som företag har man tre olika alternativ när det gäller resurser:

  1. Köpa hjärnor (anställa)
  2. Utveckla hjärnor (kompetensutveckla befintlig personal)
  3. Hyra hjärnor (konsulter)

Att köpa hjärnor kräver att man har ett emotionellt starkt varumärke som ger status till den som jobbar där. Saknar man det så måste man kompensera med hög lön. Dessutom stannar inte talanger om dom inte får jobba med andra talanger.

knslt

Att utveckla hjärnor är i de flesta fall hopplöst tror jag. (snacka om desillusionerad!) Men vad jag ser på många företag är en stor köttmassa som snarare jobbar för att behålla sitt jobb än att få något gjort!

Då blir det till att hyra hjärnor. Men problemet är att många av dessa hyrda hjärnor är lika trötta och i otakt med tiden som hjärnorna man försöker utveckla.

Resultatet blir därför att dessa konsulter inte bidrar till förnyelse utan befäster status quo.

Konsultbolagen
När mina barn gör skoluppgifter så ligger fokus på att klippa och klistra från Internet, för att sedan stolt visa ett flera sidor långt dokument. Problemet är att dom fokuserat på informationen och inte analysen.

Jag försöker förklara för mina döttrar att kunskap och information är så demokratiserad att det enda som är riktigt intressant är analysen!

frog-pot

Men det är på samma sätt med många konsultbolag. Man lever fortfarande med en tro om att man har ett informationsförsprång framför konsultköparna. Det är inte längre lika svårt att hitta information eller  införa ett ERP system som det var för bara tio år sedan!

Väldigt många konsultföretag sitter med en armé av konsulter som förlitar sig på andras färdigtuggade idéer. Konsulter som förlitar sig på en fin utbildning man avslutade för 20 år sedan.

Jag tror att konsultbranschen kommer att få ett jobbigt uppvaknande. För precis som grodan som inte märker att vattnet blir varmare, kryper förändringarnas vindar på konsultbolagen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *