5 saker att fokusera på i jobbet om du är ung

Se dig omkring för i kulisserna står gamle fina gubben Gilbert beredd att trycka en grisfösare mot röven på dig för att du skall fokusera på följande fem saker. Den dagen du sitter tillsammans med tiotusentals andra på min begravning kommer du att tacka mig!

1 Jobba för att kundcentrera organisationen
Bygg organisation, processer runt kundens interaktionsresa med ditt företag. Ring en kund varje dag och fråga vad dom har för utmaningar! Träffa kunder, träffa kunder, träffa kunder och LYSSNA!

2 Riv!
Börja riv organisatoriska och informationsmässiga silos. Krossa protektionistiska strukturer som medelålders gubbar och kärringar försöker upprätthålla för att ha mer information, budgets och fler resurser. Ful-formatera säljares hårdiskar om dom inte delar information och insikter. Häll Glykol i kaffet på alla som säger att ”det går inte” eller ”det har vi försökt förut”.

Kind mit einer Spielzeuggranate im Central Park, N.Y.C., 1962

3 Agera som ”Start up”
Agera som om du jobbade på ett nystartat företag. Låt inte gamla regler, beslutsordningar, formell- och informell makt stoppa dig. Förankra INTE!!!

4 Cross functional mindset
Ät lunch med någon från en annan avdelning eller helt annan del av företaget minst två dagar i veckan. Akta dig för alla på din avdelning som varit på företaget i mer än 10 år. Träffa hjärnor utanför din comfort zone. Ju olikare desto bättre!

5 Underkasta dig inte rigida processer!
Processer är en industriell företeelse. Den bygger på att någon som tror att den är smartare än du kan styra hur du skall jobba. Det hindrar din kreativitet och flexibilitet. Den hindrar dig från att skapa exceptionella kundupplevelser.

Ps Om du liksom jag, är en åldrad person där förruttnelseprocessen påbörjats, så fungerar mina fem steg som en intellektuell skönhetskur! Jag lovar!

Helt off topic
Alla som känner min musiksmak vet att jag har en förkärlek för spröda kvinnoröster. Little Jinder har gjort det igen!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *