Vilken information skall du samla?

Big data – frågan har krupit upp inom både verksamhet och IT snabbare än vad jag trodde. Framsynta marknads- och försäljningsavdelningar efterfrågar mer och annan information än den interna IT -organisationen kan leverera.

Jag ser två orsaker/huvudutmaningar till ovanstående:

  • 1 Verksamheten har blivit ett omättligt monster i kravet på data/information, men saknar förmåga att förklara hur man skall utnyttja informationen. Denna oförmåga bottnar i att man inte kan affärsutveckla eller ställa om affärsmodellen till en ”data-driven” affär.
  • 2 Det är lite av en ny kompetensstruktur som behövs inom IT – Business intelligence. Man har kompetens att lagra, i viss mån analysera och visualisera relativt statisk strukturerad data, men saknar kompetens för motsatsen. Jag tror att den största utmaningen ligger i komplexiteten i alla olika typer av källor. Jag tror dock att det är viktigt att inte IT-hamnar på läktaren, för då kommer det omättliga monsteret att förgöra dom!

Data
Jag tror att man som företag måste börja få någon struktur över Big data information som företeelse.

internetof

Så här tycker jag att man skall strukturera det:

  • Internet of People – För första gången i historien vet vi mad människor gör, har gjort, tänker göra, tycker, tänker. Information om människor har förändrats. Vi är inte bara några få metadata taggar. Vi är mångfacetterade och nu är vi även det datamässigt.  Vi ser inte längre kunden som en transaktionspunkt.
     
  • Internet of Things – Jag har skrivt om det till leda, men jag säger bara; SKALBARHET. Förbered för 50-miljarder uppkopplade saker.
     
  • Internet of Ideas – Jag tror inte riktigt vi tänker på alla sidor av Internet of ideas. Men hela open source, crowd sorucing, crowd funding får representera detta. Om IoP ovan är data om människorna så är detta resultatet av interagerande människor. Tänk Wikipedia…
     
  • Internet of Places – Inte nog med att människor hela tiden berättar var dom är, platserna I sig är uppkopplade. Restauranger, caféer, affärer. Foursqare, iBeacon och NFC är exempel på något som producerar data.
     
  • Internet of data – Får representera att den datamässiga silo-mentaliteten upphör. Massor av nya datakällor har blivit tillgängliga. Summan av delarna skapar något helt annat än delarna isolerat! Datan blir dessutom allt mer öppen och omvärlden kräver det. Vi kan skapa ”fit for purpose” applikationer snarare än tjocka, feta monoliter.

Värdet
Just nu råder som sagt en verksamhetseufori över behovet av information. Efterfrågan skapar magkattarr hos mången automatkaffedrickande CIO. Motfrågan är dock, ”vad i helvete skall ni ha all data till?

internetof2

Då kommer vi till nästa lilla utmaning. Hur konverterar vi Big data till kunskap och hur konverterar vi kunskapen till insikter vi kan exekvera på. För att knäcka den nöten krävs ofta en helt ny typ av kompetens på analysavdelningar. Kompetens som inte bara består av binärt tänkande statistiker.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *