Felet vi gör med innovation

Einstein lär ha sagt ”Om jag fick en timma på mig att rädda världen så skulle jag ägna 59 minuter åt att formulera problemet och 1 minut åt lösningen”.

På väldigt många företag tävlar mellanchefer om vem som kan starta flest innovations- och affärsutvecklingsprojekt. Projekt ”utanför boxen” och där ”lösningen finns på bordet”. Mantran som ”högt till tak”, ”tokroliga idéer” och ”inget är fel” smattrar som kulspruteeld i mötesrummen.

I innovationsivern glömmer många bort det hårda arbetet att formulera vad man skall vara innovativ inom. Att formulera problemet! Något som inte kommer gratis. Har man inte svaret på frågorna som jag radat upp här kan det bli svårt.

prlmm

Det går exempelvis inte att ha ett innovationsprojekt som skall besvara frågan ”hur får vi en coolare image online?” Jag tror man måste formulera frågan som ”hur får vi 10% av Sveriges ungdomar mellan 15-20 år att sätta vår sida som startsida?” eller ”hur skapar vi den mest värdeskapande siten för pensionärer?” Kanske dåliga exempel, men u get the point.

Detta gäller inte bara innovation. Vi (jag själv definitivt inräknad) är jäkligt snabba på att angripa problemet före man enats om utmaningen och formulerat problemet. Det tror jag är dumt!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *