Fredag, människor, kanon & kalkon

TGIF1

Närvaro & effektivitet
Har i veckan läst (delar) av Prof. Richard Adelstein’s bok The Rise of Planning in Industrial America, 1865-1914. Med smärtsam tydlighet noterar jag att några belönats med mer intellektuell bandbredd än vissa av oss andra.

Han beskriver att vid ingången av en ny era, industrialismen i detta fall, så får man något nytt, men man lämnar också något. I vår iver att söka nytt så kanske vi inte riktigt ser konsekvenserna av det vi lämnar.

Nu har vi varit i informationsåldern ett tag och personligen kan jag känna att vi har tappat något. (Bitter?, jag, näää)  Något som jag skulle vilja definiera som närvaro och djup. Och har vår personliga produktivitet verkligen ökat? Hur många mail kan vi ”forwarda” på en dag…..?

Har du inte sett nedanstående sorgliga video så tycker jag att du skall göra det.

Människor
Projektet som jag jobbar i just hade lite fest i veckan. Kräftskiva, detta djävulens påfund! Hade som ambition att gå hem tidigt, men en kombination av programledarens uppmaning om att stanna och egen karaktärslöshet gjorde att det blev en smula sent…..

Jag är normalt inte jätteförtjust i företagsaktiviteter, men jag tror att man underskattar värdet av denna typ av begivenheter. Värdet av att människor möter människor, snarare än funktioner som samarbetar.

Företag som förstått vikten av människor, inte utförare kommer att ha en enorm fördel. Jag tror att vi kommer att se en explosion av företagsantropologer den närmsta tiden. Så många människor arbetar idag med teknik och har kanske förlorat lite av den mänskliga kopplingen till det vi levererar. Läste någonstans att Microsoft är en av de största arbetsgivarna för antropologer just nu.

Jag älskar att se när spännande personligheter tittar fram bakom den opersonliga, ängsliga, tråkiga corporate-fasaden! @Richard & Fredrik; jag är fortfarande i moralisk chock och mår lite dåligt över er frivola framtoning och era oanständiga tankar.

CX Kanon & kalkon

  • Kanon – Den unga killen i baren på hotellet där jag bor. ”Peroni är det va?”. Han vet vilken bira jag gillar. Ibland trycker han också igång en spellista med Lana Del Rey, för att han vet att jag gillar det. Människor med känsla levererar exceptionella kundupplevelser! Sällan maskiner.
  • Kalkon – Jag undrar varför kärringen på Pressbyrån verkar både hata sitt jobb och kunderna som gör att hon kan ha det.  Men jag kan känna viss sympati för henne. Jag undrar om hon ligger för lite, om hennes man är stygg eller kanske hennes barn knarkar? Det enda jag vet om henne är att hon levererar en horribel kundupplevelse.

Men nu vankas helg. Jag hoppas det är stjärnklart ikväll, för jag älskar stjärnklara kvällar. Då skall jag sitta ute med ett glas rött vin, gå ner i “cyber sleep” och fåraktigt stirra ut i oändligheten.

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *