Affärsmodellen för Big data

Det finns en och annan som läser min blogg, som inte på något sätt är kopplade till branschen jag verkar i. För några veckor sedan fick jag kommentaren; ”varför skriver du om den där jävla big data-skiten för?” (Big data uttalat med ”Big” på Engelska och ”data” på Svenska).

Jag kan förstå om det verkar tråkigt, men varje dag producerar vi 2,5 kvintiljoner byte data. I denna information finns massor som man kan lära sig, kommersialisera, kommunicera, affärsutveckla etc.

Det handlar inte bara om att digitalisera saker. Det handlar också om att ”datafiera” saker. Tre exempel:

  1. Ett digital foto är ett foto som är digitaliserat. Men det innehåller också en stor mängd data. När bilden togs, slutartid, bländare mm mm.
  2. Google har ju som bekant det lilla nätta projektet att digitalisera världens böcker. Man scannar sida för sida, men värdet uppstår först när sidorna ”datafieras” till text.
  3. Twitter genererar mycket data i sig, men varje tweet innehåller 33 metadata taggar! Språk, OS, plats, vilka dom följer, vem som följer dom etc.

Ovanstående är exempel på de  2,5 kvintiljoner byte data som produceras!

Big data

Företag & kompetenser
Om man delar in frågan om Big data i områden så skulle jag dela in dom i följande områden:

  • Big data ägare – Dvs dom som äger informationen eller är källa till informationen
    Exempel: Telecom- och energibranschen, sociala nätverk, stat & kommun, stora retail-bolag mm mm
  • Big data kompetens – Konsultbolag, mjukvaruutvecklare, databaskompetens, analyskompetens etc. Nackdelen för denna grupp är att dom sliter hund för att lita diamanter i gruvan, men får ge bort diamanterna till ägarna så fort dom hittat något….
    Exempel: Teradata, SAS, Hadoop, Oracle
  • Big data idéer – Det här är den kreativa gruppen som kan se samanhang där inga andra kan. Det är gruppen som inte gnäller över dålig data, för att dom ställer rätt frågor. Det är dom som förnimmar signalen i bruset. Dom har ett Big data mindset i förhållande till affär.
    Exempel: Här finns en sagolikt fabulös osannolikt enastående affärsutvecklare. Mer om denna ödmjuka virtuos HÄR.

Ofta vill man vara allt av ovanstående, men for fuck’s sake var lite ödmjuk! Jag har nog skrivit det tusen gånger, men 1% av allt som kan kopplas upp är uppkopplat. Kan någon föreställa sig hur mycket data det kommer att producera när bara 10% är uppkopplat? Dvs några miljarder prylar. Man kan inte ensam hantera allt i informations-tsunamin som väntar.

customer experience

Bubbla & hype?
Jag håller med om att Big data – euforin är väl stor i vår bransch förnärvarande. Och visst finns det en doft av hype. Men värdet av Big data kan bli extremt stort. Inte minst för att vi har en tendens att dra för snabba slutsatser mellan orsak och verkan för att vår hjärna är lat.

  • Ditt barn fick influensa = hade ingen mössa på sig till skolan.
  • Du blev magsjuk = restaurangen du åt på serverade dålig mat.

Inget av orsakerna är sannolikt korrekta. Du har en illusion av insikt. Med ett stort data set skulle du sannolikt förstå sambanden bättre.

Det är insikter om dessa samband som vi kan exekvera på. Vi kan bygga algoritmer som automatiserar exekveringen. Det är lönsamt om man exempelvis tittar på Amazon!

Deras trick var att inte isolera produktgrupper. Dvs “dom som köpt denna svampbok har också tittat på denna svampbok“. Mer intressant kanske är att “dom som köpt japanska kockknivar har också köpt en pall plåster…..“.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *