Viral marknadsföring

Dyra svulstiga kampanjer tillhör gårdagen för de flesta. Men visst kämpar ett utdöende släkte av bedagade marknadskommunikatörer fortfarande med uteslutande paid media.

Nutidens heliga graal verkar heta viral marknadsföring. Dvs att ett budskap sprids över nätet av olika anledningar. Men faktum är att väldigt få lyckas att få den extrema effekt man hoppas på. För att lyckas krävs tre grundläggande saker.

Customer experience

Social currency
Tittar vi en vanlig dag på Linkedin så ser vi mängder av exempel på saker vi väljer att dela. I vissa fall vill man visa på sin egen självgoda förträfflighet genom att, som jag i detta fall, dela ett eget blogginlägg. Men oftast delar vi något som någon annan har skapat. Varför gör vi det? Vi gör det av den enkla anledningen att vi vill framställa oss själva som smarta, coola, insatta, kunniga etc. Absolut inget fel i det. Man talar ofta om Social currency som Jonah Berger beskriver bra i sin bok Contagius.

Känslor
Vill man skapa något som skall bli viralt, så måste det man skapar stärka den som delar det. Antingen genom att vara banbrytande, känslomässig eller leverera en Aha-upplevelse.

Susan Boyle’s audition har setts 130 miljoner gånger och Emmanuel Kelly 14 miljoner. Båda är en perfekt story som väcker många starka känslor som sändaren vill dela med mottagaren när man delar innehållet. Men det kan också vara saker som väcker ilska som man vill dela. Det viktiga är att det väcker något känslomässigt.

Marknadsmässig effekt
Evian’s Roller babies har setts 70 miljoner gånger, men har inte haft någon marknadsmässig effekt på varumärket. Varför? Det finns ingen koppling till produkten. När man berättar om Videon finns inte Evian med som ett element.

Bättre exempel är Panda cheese från Egypten, som är extremt roligt och där varumärket är en integrerad del av historien. På samma sätt kommunicerar Blendtech som visar hur bra deras mixer är på ett roligt sätt, genom att mixa en iPhone mm.

Slutsats

  1. Man måste framstå bra för att man skall dela. Dvs delningen måste ge social satus.
  2. Man måste skapa känslor
  3. Budskapet måste vara kopplat till varumärket för att det skall ge marknadsmässig effekt.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.