Regel 1A för affärsutveckling

I söndags kväll gick jag som vanligt in till min yngsta dotter för att önska henne en natt full av drömmar om spindlar (hennes fobi). Hon satt i sängen med sin dator, sin telefon och sin gitarr. Hon tittade likgiltigt på mig, då  jag fortfarande har ett osedvanligt lågt anseende efter att, för ett antal månader sedan, kallat hennes Macbook AIR för Machintosh. Så kompisarna hörde….

Underdånigt fick jag sitta och se henne röra sig mellan devices, källor och kanaler, vilket är fascinerande. Hon lyssnade på en låt i telefonen, tog fram noterna på Internet via datorn, spelade låten på gitarr, spelade in via telefonen skickade till en polare som lägger in det i en gemensamt producerad video.

Själv spelade jag in från radion på kassettband i hennes ålder, men förväntas nu vara en framsynt affärsutvecklare mot hennes generation. Rimmar det? NOOOOT

SFCave

Felen
Hur fel detta kan bli ser man allt oftare om man tittar närmare på olika affärsinitiativ. TV-spelbranschen (Playstation & Xbox) är ett exempel, där man fokuserar på allt mer processorkrävande ljud och grafik. Hennes generation spelar SFCave på telefonen. Spelet ser för djävligt ut! (se bilden ovan) Men det är superenkelt, ingen tröskel och extremt vanebildande. Hon skiter i grafiken och ljudet, upplevelsen är endast tillgängligheten och muntrationen.

Regel 1
Jag tror att vi/jag har en förmåga att krångla till affärsutveckling ibland. Affärsutvecklare har en tendens att gärna vila på erkända modeller och analytiska angreppssätt. Screw that! Jag tror att regel 1 A är att lita på maggropskänslan i vad som faktiskt skapar ett värde. Värde betyder exempelvis inte ”billigt” eller ”kvalitet”. Det betyder att något är tillräckligt bra för att möta någons behov eller lösa någons problem vid rätt tillfälle.

Jag läste om en flygplats som hade tidsangivelser på menyn. Denna maträtt får du på 5 minuter, denna tar 15 minuter, etc. Värde kopplat till ett samanhang och tillfälle!

brrrn

Slutsatsen
Orsaken till att affärsutvecklare vilar på modeller istället för maggropskänsla, är att dom inte lever och andas målgruppen. Vi behöver vara kunder hos vårt eget företag. Användare av våra egna produkter. Vi behöver tänka bort det VI VILL göra och istället fokusera på hur vi skapar ett värde för användarna och konsumenterna.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *