Guide till Internet of things 3 – Projektet

Kanske sitter du i Småland med ett företag som tillverkar en tråkig, men nyttig produkt. Eller kanske sitter du som generalagent för en viktig komponent till industrin. Oavsett hur verksamheten ser ut så levererar du en sak som inte är uppkopplad mot Internet. Ha med dig tanken att man förväntar 50 miljarder uppkopplade prylar 2020!

Så antingen kan du ta in en gladlynt och flintskallig konsult som har ett i det närmaste perverst intresse för frågan eller så börjar du projektet ensam. Det sista, mycket omdömeslösa, snåla, samvetslösa och förståndssvaga alternativet, kräver att du börjar med att ställa dig några frågor.

50

Kunden

  • Hur använder dom din produkt idag?
  • Var?
  • Vilket värde skapar produkten?
  • Skulle dom kunna använda produkten som en tjänst istället för en fysisk sak?

Produkten

  • Går det att sätta in sensorer?
  • Vilka sensorer är mest intressanta?
  • Vad vill vi mäta?
  • Vilken typ av uppkoppling skall man använda?
  • Skall produkten tala med människor, andra saker, platser eller kanske alla tre?
  • Skall den vara social?

Data

  • Vilka data kommer att produceras
  • Hur skulle dessa data kunna hjälpa andra (slutanvändare, R&D, tillverkare etc)
  • Vilken extern data skulle göra det enklare, roligare eller bättre
  • Hur kan man göra dessa data mer tillgänglig, internt, externt i syfte att skapa ytterligare värde.

Det var några frågor man kan börja med att ställa. Det viktigaste är att knäcka koden till “tänket”. Att tänka produkter som kommunicerande, informationsskapande och sociala.

Tidigare: Guide till Internet of things 2 – Produkten

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *