Är vi en del av en social bubbla?

Detta är det tredje inlägget på kort tid som jag ifrågasätter strukturerna av det jag själv är med och bidrar till.  Snacka om identitetskris! Men det fina med att bli äldre är att man inte längre alltid är tvärsäker….

Facebook
De flesta sociala nätverk följer samma princip, men vi tar Facebook för enkelhetens skull. Du har din sida där du underhåller den bild du vill ge av dig själv. Du putsar och groomar i syfte att positionera din sociala status. Du checkar in på Sturehof men aldrig på McDonalds, du fotar din torskrygg men aldrig din Billys Pan pizza, du länkar till Prada men aldrig till Scorett.

fbpDu vill bli vän med dom som inte vill bli vän med dig och du vill inte vara vän med dom som vill vara vän med dig. Summan bildar ett data set som formar bilden av den du vill vara.

Data om dig
Men det finns ett data-set som du inte har tillgång till. Ett som du påverkar i det fördolda. Ett data-set som kan jämställas med en hemlig Stasi-akt producerad av digitala spioner. Det är dessa data-set som Facebook tjänar sina pengar på. Big data processade genom statistiska algoritmer vars resultat säljs på en 3:e parts marknad i syfte att, med kirurgisk precision, konvertera anpassade marknadsbudskap till dina köp.

Dynamiken i allt ovanstående är basen i hela den globala informationsekonomin som skapat gigantiska företagsvärden. Det är bara att gratulera framsyntheten hos Zuckerberg & andra.

Bubbla?
Denna informationsekonomi/dynamik har blivit så hårt cementerad att den är ”to big to fail”. Tänk om det skulle visa sig att kejsaren åtminstone är delvis naken, vad skulle hända då?

För vi vet faktiskt inte hur väl dessa algoritmer fungerar! Vad är tillfälligheter? Vad fungerar för att vi vill att det skall fungera? När du är såååå nöjd med din Internet date så kanske du är det för att du tror så på din meta data och dating-siten’s algoritmer!

Big data om mätvärden inom energibranschen skiljer sig våldsamt från Big data om människor. Bilden nedan är som Big data om människor. Vad ser du? Gubbar eller ett glas? Båda är ju faktiskt rätt.

illusion

Men om vi baserar hela vår gigantiska informationsekonomi på en tro, så är det lite obehagligt. Med Big data tror vi oss veta vilken typ av frukostflingor du tycker om och det skapar monumentala börsvärden. Men vi kunde inte ens förutspå en av historiens värsta recessioner speciellt bra.

Mina tidigare apokalyptiska inlägg på samma tema Medelklassens undergång och Framgångsillusionen om någon är intresserad.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Är vi en del av en social bubbla?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *