Svärmor och kunders makt

Jag har länge skrivit om maktförskjutningen från företag/leverantörer till kunderna. Många människor/kunder har njutit över möjligheten att offentligt sabla ner en leverantör som dom inte tycker om. Den här maktförskjutningen har i många fall varit bra, men också tagit smaklösa proportioner. Väldigt, väldigt många är lättkränkta!

Men det som börjar hända är att vi ser en maktförskjutning tillbaka till företagen.

Min svärmor
Hon är på många sätt en god människa, men den ultimata skräcken för dom som levererar något till henne. Hon kan vara varje företags mardröm, då hon är extremt noggrann och har ett starkt rättspatos. Tänk det i kombination med mycket tid….

svrmrr

Eftersom varje företag ser alla människor som en risk att skapa ”viral shaming” på Internet blir dom livrädda för varje klagande kund i stort och smått.

MEN med Klout score och liknande nyckeltal är dom lite tillbaka i förarsätet. En enkel social media monitoring på min svärmor skulle visa att hennes Klout score är noll, för hon finns inte ens i digitala medier. Leverantören kan säga “FUCK OFF KÄRRING” och dom enda som skulle få veta något är några väninnor vid ett kaffebord. Det är stor skillnad mot den som har hundra tusen följare på Twitter.

När denna information blir allt mer lättillgänglig så kommer differentieringen vara total och företagen har tagit tillbaka makten.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *